Hva skal til for å forstå en tekst? Holder det å kunne dekode bokstavene, eller krever god leseforståelse også kunnskap om emnet det skrives om? Spørsmålet står sentralt i en debatt som de siste ukene har gått i Klassekampens og Dagens Næringslivs spalter. På den ene sida står forsker Vidar B. Skretting, lektor Sindre Andenæs og samfunnsøkonom Espen C. Skretting. De hevder at det store problemet i norsk skole ikke er mangel på ressurser, men de rådende pedagogiske ideene, slik de er nedfelt i læreplanene etter 2006. I disse er krav til faktiske kunnskaper i skolen fjernet, til fordel for såkalte ferdighetsmål. Forenklet kan vi si at skolen sluttet å stille krav til hva som skulle leses og i stedet vektla lesing som ferdighet, uavhengig av innhold.
Abortutvalgets anbefalinger trekker i riktig retning, men vil fortsatt videreføre gammelt overformynderi.
Ennå ikke myndig
Sist uke kom endelig abortutvalgets rapport, som inneholder en rekke anbefalinger og forslag til en helt ny lov. Utvalget mener at nemndsystemet innebærer en umyndiggjøring av kvinner og går inn for å styrke kvinners selvbestemmelse i abortavgjørelser. Utvalgets forslag til ny abortlov har et par dissenser, også kvinneorganisasjonenes syn er representert med en dissens, men flertallet i utvalget har tatt den gylne middelvei og vil utvide grensen for selvbestemmelse fra 12 til 18 uker, men beholde nemndene for aborter som må tas etter uke 18 og for fosterantallsreduksjon. Til gjengjeld vil utvalget bedre tilgjengeligheten ved å gi adgang til å få abortpiller utenfor sykehus.