Medietilsynets årlige medieregnskap viser en økende konsentrasjon av eierskap i det norske avismarkedet. De tre største mediekonsernene i Norge er Polaris, Schibsted og Amedia. I 2016 hadde de en markedsandel på 60,7 prosent, som i fjor hadde økt til 73,4 prosent. I år har konsernene dessuten gjort flere oppkjøp, som kommer til å øke eierkonsentrasjonen ytterligere. Et annet utviklingstrekk er at omfanget av såkalt strategisk samarbeid øker, altså at uavhengige aviser inngår partnerskap med store konsern om for eksempel digital infrastruktur. Samlet viser tallene at de store, norske mediekonsernene blir stadig mektigere.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Bruk jula til å snakke med barna om hvordan livet faktisk kan være – om det er på radiumhospitalet eller i Gaza.
Julas kontraster
I god tro
I jula, en tid fylt med lys og glede, står vi overfor en brutal kontrast: mens vi pakker inn gaver og pynter trær, opplever barn i Gaza en helt annen virkelighet. Nyhetene forteller oss at krigen mellom Israel og Palestina har ført til at tusenvis av barn har mistet livene sine. Generasjoner av palestinere har blitt traumatisert for resten av livet. Den hjerteskjærende og uutholdelige statistikken står i skarp kontrast til den trygge og omsorgsfulle atmosfæren vi skaper for barna i jula.