I et debattinnlegg i Aftenposten fortviler norsklærer Katja Benneche Osvold over at kunstig intelligens har gjort vurderingsarbeid useriøst og lite verdt å engasjere seg i. På videregående nivå, hvor Osvold underviser, hoper det seg opp elevtekster av «en ganske spesiell, men likevel diffus kvalitet». Hun beskriver små semiavhandlinger i et kvasiakademisk språk, som skiller seg fra elevenes øvrige stil skriftlig og muntlig. Norsklæreren er lei av detektivarbeidet det er å avdekke jukset, av konfrontasjoner og ødelagte relasjonene som følger. Ikke minst savner hun å ikke møte tekster hvor du ser «et individ i kamp med tanken og med språket». Oppgitt foreslår Osvold å bare la vurderingsarbeidet fare, sette fire eller fem på samtlige elever og overføre problemet til høyere utdanningsinstitusjoner: «Jeg gir stafettpinnen videre til en stakkars universitetslektor som må melde alarm: Herregud, studentene kan jo ikke skrive! Da må vel myndighetene reagere.»
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Det var ikke bare i Europa at antisemittisme førte til massedrap. Også mizrahiske jøder søkte tilflukt i Israel.
Pogromene i øst
I god tro
Krigen i Israel og Palestina har vart i over en måned. Lidelsene på den palestinske siden har vært enorme. I skrivende stund er over 11.000 døde, nesten halvparten er barn. Israel har stengt tilførselen av mat, vann, elektrisitet og drivstoff. Sivile blir bombet. Over en million er på flukt. Sykehusene er overfylte. Babyer i kuvøse dør. Det utføres operasjoner uten bedøvelse.