Rønsen og toget
I sin faste fredagsspalte tok Arild Rønsen 1. september til orde for å skrote Nord-Norgebanen. I samme spalte uka etter forteller Rønsen at han har fått mange negative reaksjoner, og svarer med sin framtidsvisjon: snart vil langtransporten nordover gå med utslippsfrie trailere, og snart vil det bli utslippsfrie fly på kortbanenettet mellom Bodø og Kirkenes. Men det er ikke bare det å få bort klimagassutslipp som taler for jernbane i nord. Her har Rønsen og mange flere misforstått. Det er mange andre gode grunner for Nord-Norgebanen.
Mikroplast-forurensing til naturen fra møtet mellom bildekk og asfalt er et problem forskerne har blitt mer oppmerksom på, og dette vil gjelde like mye med elektriske trailere som med diesel-trailere. Møtet mellom stålhjul og stålskinner har ikke det problemet.
Trafikkulykker blir det mindre av siden tog på nye traseer stort sett holder seg på skinnene og ikke treffer møtende eller kryssende trafikk, mens kollisjoner mellom trailere og personbiler på vinterføre er noe som skremmer mange her nord.
Så er det også slik at tog på nye traseer går vesentlig raskere enn elektriske biler. Noe gods nærmest krever tog, slik som militærtransport eller malmtransport. Og det er ikke bare bare å elektrifisere, Rønsen. Det kommer til å bli mangel på elektrisitet, og da er det viktig å velge den mest energiøkonomiske transportformen. I stedet for å overvinne luftmotstanden for førti separate trailere, vil et lokomotiv foran mange vogner ha mye mindre luftmotstand samlet sett. Stålhjul mot stålskinner gir også langt mindre friksjon som skal overvinnes enn bildekk mot asfalt.
Og så er det det rent transportøkonomiske: En enkelt lokomotivfører kan frakte last på mange godsvogner tilsvarende det førti trailersjåfører kan greie. Allerede er det mangel på sjåfører.
Til sist: arealbehovet for jernbane er mindre enn for vei, og jernbane kan i større grad gå i tunnel og som brobane. Dette siste vil gi mindre naturtap og mindre konflikt med elg og rein.