Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattSkole

Hva skaper gode læringsmiljøer?

Espen Skretting mener det kommer an på øynene som ser, hvorvidt nivådelt undervisning gir bedre eller dårligere læringsmiljø. Det er forståelig at Skretting tyr til «øynene som ser». Her foreligger det nemlig flere undersøkelser.

I den kjente boken «Visible Learning» av professor John Hattie, er konklusjonen at fast nivådeling knapt er positivt målbart for de flinkeste og middels flinke elevene, men klart negativt for de svake. Det kan selvsagt være flere årsaker til dette, men et forhold som både Hattie og andre peker på, er hvordan elevsammensettingen påvirker læringsmiljøet i klassen.

En annen som har påpekt det samme, er den norske pedagogikkprofessoren Terje Ogden, som beskriver det slik: «Nivådeling fører også ofte til mindre positive vennestrukturer i de svake klassene, mens det i sammenholdte klasser ofte er de dyktige og veltilpassede elevene som setter den faglige tonen og tar sosialt lederskap. Svake klasser kan lett framstå som en samling resignerte elever uten lederskap. De har ofte vansker med å forplikte seg til skolearbeidet, og læringsmiljøet er ofte lite støttende for elever som ønsker å gjøre det beste ut av situasjonen».

Skretting setter et «spennende sosialt miljø» opp mot et godt faglig læringsmiljø. Jeg vet ikke hva Skretting mener med «spennende», men en ting er sikkert: klasser med gode sosiale miljøer, er det beste utgangspunkt for å skape gode læringsmiljøer. Man skal være temmelig «nerdete» i hue for å oppfatte dette som motsetninger. Direkte komisk er hans eksempel på «Ola, som har toer i snitt, plasseres i en klasse der 60 prosent av elevene har nesten seks i snitt».

Det får meg til å minnes et grukk av Piet Hein:

En yndet form for polemik
består i det probate trick
at dutte folk en mening på
hvis vanvid alle kan forstå.

I sammenholdte klasser er både gruppe- og spesialundervisning mulig.