– Strømutgiftene spiser voldsomt av budsjettet, sier Liv Heyerdahl, direktør ved Kon-Tiki-museet på Bygdøy i Oslo.
To av tre museer opplever dagens strømsituasjon som utfordrende. Kon-Tiki-museet vurderer å stenge i deler av vinterhalvåret.
To av tre museer opplever dagens strømsituasjon som utfordrende. Kon-Tiki-museet vurderer å stenge i deler av vinterhalvåret.
– Strømutgiftene spiser voldsomt av budsjettet, sier Liv Heyerdahl, direktør ved Kon-Tiki-museet på Bygdøy i Oslo.
Telegram
Forfatter Vigdis Hjort er nominert til Bookerprisen. Hun kan dermed bli den første norske forfatteren som vinner den prestisjetunge, internasjonale prisen.
«Mor Courage» av Bertolt Brecht uten å stryke en eneste replikk? De fire timene på Grusomhetens Teater viser at det ikke var noen god idé.
Grusomhetens teater, Oslo
Av Bertolt Brecht
Oversatt av Øyvind Berg
Regi: Lars Øyno
Medvirkende: Hanne Dieserud, Johanna Øyno, Filip Stav, Miguel Dobrodenka Steinsland med flere.
Første gang jeg var på Grusomhetens Teater, var i 2006. Det lille teateret ligger fortsatt på samme sted, vis-à-vis kulturhuset Hausmania ved Akerselva, et nedtagget bygg med en lang historie som tilholdssted for kunstneriske frifugler og alternative sjeler. Skiltet utenfor er et annet i dag, men innenfor dørene fremstår alt helt likt. Det er som å tre inn i en tidskapsel: Den loslitte vesle foajeen med sitt koselige kaféhjørne, den smale vindeltrappen ned til visningsrommet i kjelleren som ligger der som en slags underjordisk overraskelse. Scenen virker heller ikke å ha forandret seg i det hele tatt. I verden utenfor har teateret tatt kvantesprang. Men her er det som tida har stått nesten stille.