Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kommentar

Wagnerianere, gled eder!

Jeg blir aldri Richard Wagners fremste forsvarer – det er litt for mye styr for meg, selv om jeg ikke helt får «the urge to conquer Poland», slik som Woody Allens karakter i «Manhattan Murder Mystery». For man kjenner da igjen storhet når man ser det, og ikke minst: hører det. Med Wagner er storhet mellomnavnet, og i kjernen for all hans oppfinnsomhet, særlig når det kommer til «Ringen».

Og ja, og endelig: Nå kommer faktisk «Ringen» til Operaen i Oslo – omsider og for første gang på tretti år. Fra våren 2026 av kan det firedelte gigantverket oppleves i Den Norske Opera & Ballett. Først separat og så, i 2028, presenteres hele syklusen to ganger, over en uke hver gang.

«Nibelungens ring» består av «Das Rheingold (Rhingullet)», «Die Walküre (Valkyrien)», «Siegfried» og «Götterdämmerung (Ragnarok)», med forspill før tre selvstendige verker som henger sammen. «Ringen» er Wagners mesterverk og peak operatisk overdrivelse og briljans. Komponisten skrev selv teksten og jobbet med musikken fra 1848 til 1874, med premiere for hele den 15 timer lange syklusen i Bayreuth i 1876.

«’Ringen’ er risikosport.»

Vi har skrevet om Wagner og «Ringen» i dette musikkmagasinet flere ganger tidligere, senest to ganger i august i fjor. Magnus Andersson rapporterte da fra både Leipzig og Bayreuth, med to vesensforskjellige opplevelser. Fra Leipzig (der de framførte alle Wagners 13 operaer) skrev Andersson at «dette var tiårets internasjonale operabegivenhet». Fra Bayreuth meldte han om «velfortjent buing». Og dette er vel også typisk Wagner: Fallhøyden er stor og «Ringen» er risikosport.

I Oslo vil den 60 år gamle tyskeren Christopher Loy regissere. Han er allerede kjent for et norsk operapublikum gjennom Tsjajkovskij/Pusjkins «Eugen Onegin», som opprinnelig ble spilt i 2020 og den neste måneden igjen kan oppleves i Operaen. Nåværende sjefdirigent for BFO, Edward Gardner, vil ha den musikalske ledelsen på «Ringen». Gardner tiltrer som Operaens musikksjef fra høsten 2024.

Så får vi anta at dette ikke blir som «Ringen» i New Yorks Metropolitan Opera i 2012, som Anthony Tommasini i New York Times kalte «the most frustrating opera production I have ever had to grapple with». Alex Ross, forfatter av boka «Wagnerism», kalte den for «the most witless and wasteful production in modern operatic history.» Men som han la til: «The challenge is immense, and every ‘Ring’ comes up short to some degree.» Og der ligger vel også noe av fascinasjonen.