FORTVILER: Kathrine Standal (rødt skjerf) er leder av Boligstiftelsen i Trondheim, mens Gjermund Gorset er daglig leder i Svartlamon boligstiftelse, og Hege Bae Bae Nyholt (svart jakke) er stortingsrepresentant for Rødt fra Sør-Trøndelag. Mellamon er to blokker drevet av Svartlamon boligstiftelse i Mellomveien i Trondheim. Her bor det 53 voksne og 30 barn fordelt på 38 leiligheter.
– De kan umulig forstå konsekvensene av hva de er i ferd med å vedta, sier Kathrine Emilie Standal.
Ber Persen skynde seg
VarebilAina Ebube Helgheim og Anna Krokene, Oslo
Regjeringen vil vente til 2026 med å lage hviletidsregler for varebiler. SV mener det skjer for lite, for seint.
I dag kan sjåfører av varebiler kjøre 24 timer i døgnet, og det er helt lovlig. Dette er ikke en helt skrudd problemstilling, fordi mange varebilsjåfører ikke er ansatt noe sted. Som selvstendig næringsdrivende rammes de ikke av regler om arbeidstid i arbeidsmiljøloven.
19. oktober sa arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) og samferdselsminister Jon Ivar Nygård (Ap) at de vil innføre begrensninger på hvor lenge en varebilsjåfør kan kjøre før en må hvile. I dag finnes det regler for lastebiler over 3,5 tonn, og regjeringen vil lage regler for biler ned til 2,5 tonn. Men reglene for kjøre- og hviletid kommer ikke før i 2026. Det er altfor lenge til, mener SV.
– Vi er ikke fornøyd med at de har så god tid. Vi vil at kjøre- og hviletidsreglene skal gjelde fra neste år, sier samferdselspolitisk talsperson i SV, Mona Fagerås.
Vil ta saken til tinget
– En av grunnene til at regjeringen venter til 2026, er at teknologien for å måle kjøretid i varebiler ikke er på plass. Har dere en løsning på det?
– Teknologien finnes for lastebiler, som allerede har kjøre- og hviletidsbestemmelser med måler. Hvorfor kan ikke det samme gjøres for varebiler? Jeg synes regjeringen er litt unnlatende.
SV er glade for at regjeringen har lagt fram en handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, men skulle ønske tiltakene ble sendt til Stortinget for politisk diskusjon. Før jul planlegger SV å fremme forslag i Stortinget som går lenger enn regjeringen gjør i planen.
VIL HA OPP TEMPOET: SVs samferdselspolitiske talsperson, Mona Fagerås. Foto: Eline Benjaminsen
– Handlingsplanen er bare en liste med gode ideer, men vi vil at det skal forplikte mer. Den eneste måten å få bukt med problemene på er å gjøre noe med lovene, sier Fagerås.
Vil ha med mindre biler
Regjeringen vil regulere kjøre- og hviletida bare for sjåfører i biler over 2,5 tonn. SV mener dette er for svakt.
– Vi ser omfattende sosial dumping også med mindre varebiler, så vi vil at dette skal gjelde alle varebiler, sier Fagerås.
19. september advarte sjefen i Økokrim, Pål Lønseth, om at varebilsektoren er «gjennomsmittet av kriminalitet». Han ba om verktøy i loven for å kunne gå etter sosial dumping. Fagerås mener tilstanden i bransjen er så alvorlig at man ikke har råd til å vente.
– Det at vi har folk i Norge med så dårlige lønns- og arbeidsvilkår, bør vekke flere enn oss, sier Fagerås, som også ønsker seg ansvarliggjøring av selskapene som kjøper transporttjenester.
Vil du lese mer? Prøv Klassekampen i 10 uker for kun 10 kroner