Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Unødvendig

Da pandemien kom til Norge våren 2020, måtte det offentlige kaste seg rundt. I løpet av noen intense uker ble over 400.000 nordmenn kastet ut i arbeidsledighet. Hvor lenge unntakstilstanden ville vare, visste ingen. Det vi visste, var at Nav ikke var rigget for å hjelpe flere hundre tusen nye brukere over natta. Derfor la etaten fullstendig om på rutinene. I en instruks sendt alle Nav-kontor i mars, fikk Nav-ansatte beskjed om å «bare kreve den mest nødvendige dokumentasjonen» i saker om økonomisk stønad. Der man tidligere hadde basert seg streng kontroll, skulle saksbehandlere nå ha tillit til opplysningene brukerne la fram. Nav skulle også droppe krav om at brukere selger unna bil, bolig og andre verdisaker før de kan få hjelp. Tida gikk, pandemien tok slutt, og Nav vendte tilbake til hverdagen. Saksbehandlerne måtte på ny kreve også unødvendig dokumentasjon fra folk som søker sosialhjelp.