- Det er svært gledelig at Posten og Bring nå varsler at de vil satse på egne, fast ansatte varebilsjåfører. Selskapet vil i første omgang ansette 200 sjåfører, faste ansettelser vil utgjøre hoveddelen av selskapets hjemleveringstjenester, og sjåførene vil få tarifflønn. «Vi ønsker å sette en ny standard i varebilsegmentet», skriver Postens konsernsjef Tone Wille i pressemeldingen som ble sendt ut i går. Endringene kommer i stand etter dialog mellom Posten og Fagforbundet, der sistnevnte har presset på for faste ansettelsesforhold lenge. Endringene viser også at journalistikk virker. Det siste halvåret har Klassekampen skrevet en rekke saker som belyser forholdene i en bransje der nesten ingen er fast ansatt. Dette har skapt en labyrint av underselskaper og enkeltpersonforetak, der store leverandører som Bring har fraskrevet seg ansvaret for arbeidshverdagen til hvert enkelt bud.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Vedsalet tyder på at vi alle skal bli passive røykarar i vinter.
Heil ved?
Fokus
Under pandemien byrja 136.000 nye husstandar å fyra med ved, ifølgje bransjeorganisasjonen Norsk Ved. Auken var merkbar i Oslo då reiser og hytteopphald vart forbodne, skolane vart stengde, og alle som kunne, måtte arbeida heime. Etter å ha hatt heimekontor i to år har eg kunne følgja utviklinga av fyringsvanane. Det ryk frå tallause skorsteinar. Frå nokre stig blank røyk rett opp, men frå andre sig skyer av sur, kvit røyk rett ned.