Forrige uke publiserte Khrono en kronikk av Anniken Hotvedt Sundby, doktorgradsstipendiat i pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Sundby skrev at engelsk har tatt over nesten totalt som fagspråk på hennes felt. Alle kurs og alt pensum på doktorgradsnivå er på engelsk. Doktorgraden består i å skrive tre artikler, eller papers som det nå heter, og Sundby har bestemt seg for å skrive én av disse på norsk. Det er et valg hun til stadighet må begrunne. Hun forteller at omgangen med engelske fagtermer også sniker seg inn i undervisningen av bachelorstudenter og lunsjsamtaler: «Vi snakker om ‘teacher agency’, eller at ‘vi må acknowledge at …’ eller at ‘læringsdesigneren må legge til rette for’, og da spør studentene – er læringsdesigner egentlig en lærer?»
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Hjertet av åretsklimatoppmøte i Egypt er ikke delegatene. Det er ikke sakene som skal vedtas, organisasjonene som skal delta, demonstrantene på utsida, eller for den saks skyld temaet det hele dreier seg om – klimaendringer. Hjertet av COP 27 er et fysisk rom: The Innovation Zone, stedet der annonsørene får sette opp stand.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.