Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Nordisk råd

Persona

Overflate: En rekke romaner undersøker influenserens særegne eksistens.

SPEIL: Influenser Margaux Dietz skriver om egen yrkesgruppe. FOTO: EVELINA SIGETTY

Begrepet «influenser» dukket opp i svensk språk første gang i 2008. Åtte år seinere hadde det blitt hyppig nok brukt til å kvalifisere til Språkrådets liste over nyord. Ordet betegner ganske enkelt en person som mer eller mindre profesjonelt og via sosiale medier utøver innflytelse over folk. Influensere har siden den gang tatt enda et steg gjennom bokhylla. Den siste tida har de også dukket opp i romaner. Det er ikke så overraskende. Fenomenet virker å legemliggjøre en samtid preget av framgang, overflate, status og forbruk.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?