HULL I VEGGEN: Kunstner Per Inge Bjørlo er kritisk til plasseringen verket «Indre Rom V», som vi her ser inngangspartiet til i form av en trapp, har fått i det nye Nasjonalmuseet. Det er plassert i samme rom som Fredriksen-samlingen, men tilhører egentlig museets egen samling. FOTO: HANNE MARIE LENTH SOLBØ Hanne Marie Lenth Solbø
– Det føles som om jeg befinner meg i en gisselsituasjon, sier kunstner Per Inge Bjørlo.
Nylig åpnet dørene til det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen i Oslo. Her er Norges mange kunstskatter samlet under ett tak – blant annet kjente verk av kunstnere som Edvard Munch, Erik Werenskiold og Harriet Backer.
Her finner vi også mange verk av norske samtidskunstnere, blant annet installasjonen «Indre Rom V» av Bjørlo, som ble kjøpt inn av museet i 1990.
I det flunkende nye museumsbygget er dette verket imidlertid plassert i samme rom som den mye omtalte Fredriksen-samlingen.
Det har fått Bjørlo til å reagere.
– Jeg føler at kunsten min blir fremmedgjort i denne settingen, for jeg er prinsipiell motstander av at private aktører skal kunne kjøpe seg plass i et offentlig museum, sier Bjørlo, som er regnet for å være en av Norges fremste nålevende kunstnere.
Kritiserer merking av verk
Verket til Bjørlo er en installasjon i rustfritt stål og består av en trapp som fører opp og inn i en trang korridor. I enden av dette rommet er det en lyskilde, som sammen med det blanke stålet skaper sterke sanseinntrykk. «Indre Rom V» befinner seg altså inne i en vegg, og den eneste veien inn går via rommet som huser Fredriksen-samlingen.
Bjørlo forteller at han har vært i dialog med Nasjonalmuseet underveis om hvordan «Indre Rom V» skulle oppføres i det nye museumsbygget.
Han er likevel misfornøyd med den endelige plasseringen i det som kalles Søylerommet.
– Merkingen er for dårlig, og jeg håper museet nå i det minste kan sørge for at publikum får skikkelig informasjon om at mitt verk ikke er en del av Fredriksen-samlingen, for det er ikke helt enkelt å forstå i dag, sier Bjørlo.
KRITISK: Per Inge Bjørlo er prinsipiell motstander av at «private aktører skal kunne kjøpe seg plass i et offentlig museum».
FOTO: THOMAS BRUN, NTB Thomas Brun
Han forteller at han skrev et dikt om situasjonen natta etter at han hadde vært og sett det nye Nasjonalmuseet.
– Er det ikke en anerkjennelse å bli plassert ved siden av kunstnere som Georgia O’Keeffe og Lee Krasner?
– Jeg har ikke noe imot kunstnerne. Det er museets samarbeid med Fredriksen-familien jeg reagerer på, sier Bjørlo.
– Det oppleves veldig ubehagelig at mitt kunstverk nå er plassert så nær denne samlingen, for det er en verden jeg ikke tilhører.
– Ikke ideell løsning
«Det oppleves veldig ubehagelig at mitt kunstverk nå er plassert så nær Fredriksen-samlingen, for det er en verden jeg ikke tilhører»
— PER INGE BJØRLO, KUNSTNER
Stina Högkvist, samlingsdirektør ved Nasjonalmuseet, skriver i en e-post til Klassekampen at museet hele tida har hatt dialog med Bjørlo om plasseringen av «Indre Rom V» i det nye museumsbygget – og forteller at kunstneren selv har deltatt i monteringen.
«Planene for Søylerommets utstillingsdesign ble også vist til Bjørlo tidlig i prosessen, og han har godkjent designskissene», skriver Högkvist.
Hun synes samtidig det er trist at Bjørlo føler seg fremmedgjort.
«Vi forstår at plasseringen av verket inne i Søylerommet ikke er en ideell løsning for ham, og må se hva vi kan gjøre for at løsningen blir best mulig for kunstneren».
– Vil dere merke verket tydeligere, slik at det blir klart for publikum at det ikke inngår i Fredriksen-samlingen?
«Vi har vurdert flere ulike løsninger, og vil nå revurdere noen av disse og eventuelt se på nye alternativer i løpet av nær fremtid», skriver Högkvist.
AGGRESSOR: For å få slutt på krigen må Russland ydmykes politisk, mener den russiske filosofen Jelena Petrovskaja. Her er president Putin under årets markering av «Seiersdagen» 9. mai. FOTO: ANTON NOVODEREZHKIN, AFP/NTB ANTON NOVODEREZHKIN
Arven etter tsarveldet, Sovjetunionens stormannsgalskap, veletablerte grunnleggermyter og religion – til og med den klassiske litteraturen og språket: Forsøkene på forklaringer på den nye russiske imperialismen har vært mange.
Det er et vanskelig spørsmål, skriver den russiske filosofen Jelena Petrovskaja i en e-post til Klassekampen.
«Jeg prøvde å oppdage en indre logikk i denne bølgen av kolonialisme, spore den tilbake til det russiske imperiet eller noe slikt», skriver Petrovskaja.
«Nå er jeg tilbøyelig til å tro at det er et ganske nytt fenomen, som har mer, eller kanskje alt, å gjøre med internpolitikk.»
– Krigen må stoppes
Petrovskaja, som leder avdelingen for estetikk ved Institutt for filosofi – en del av Det russiske vitenskapsakademi – er blant de mange filosofene som har deltatt i kampanjen «Philosophers for Ukraine». Men til forskjell fra de fleste involverte gjør Petrovskaja det fra Moskva.
«I mitt spesifikke miljø, som er en gruppe likesinnede forskere jeg ikke vil definere institusjonelt, er sentimentet entydig: Denne uprovoserte aggressive krigen er uverdig og må stoppes», skriver Petrovskaja.
De fleste hun har jevnlig kontakt med, er enige, forteller hun. Men de er unntaket som bekrefter regelen: I Russland er krigsstøtta som kjent overveldende.
«Situasjonen er veldig urovekkende, særlig for dem i Russland som fordømmer krigen og innser at de er fratatt alle midler til å påvirke den politiske beslutningstakingen».
Et kortlevd demokrati
Akkurat hvor og når slo den nye formen for russisk kolonialisme rot?
Ifølge Petrovskaja mener flere analytikere at årene 1989 og 1990 var russernes «Maidan-opprør».
«Hvis man behandler perestrojka og den påfølgende perioden som en revolusjon, må man innrømme at den opplevelsen av demokrati vi har hatt i dette landet, var ganske kortlevd. Allerede valget i 1996, som brakte Boris Jeltsin til makta, var rigget. De sier de ble rigget i demokratiets interesse, altså for ikke å la kommunistene styre landet igjen, men det er en dårlig forklaring.»
Demokratiet rakk aldri å slå rot i Russland, mener hun.
Nå mener Petrovskaja at det autokratiske systemet har behov for krig for å kunne opprettholde seg selv.
«For øyeblikket har det tilsynelatende gått tom for alternativer, og krigen er den eneste effektive måten å overleve på», skriver hun.
Stalin ut, Lenin inn
«I en reaksjonær krig kan ikke den revolusjonære klassen unnlate å ønske nederlag for sin regjering», skrev Lenin i 1915.
Jelena Petrovskaja stiller seg bak slagordet.
«Selvfølgelig var omstendighetene ganske annerledes på den tida, og det Lenin hadde i tankene, var den ultimate seieren for proletariatets revolusjon. Likevel kalte han den imperialistiske krigen ‘urettferdig’», påpeker Petrovskaja.
Dessuten insisterte Lenin på å undertegne Brest-Litovsk-traktaten i 1918, hvor han ga avkall på Russlands krav på Polen, Belarus, Ukraina, Finland, Estland, Latvia og Litauen.
«Jeg er ingen politisk analytiker, men som innbygger i dette landet har jeg aldri følt meg truet av Nato»
— JELENA PETROVSKAJA, FILOSOF
«Jeg synes det er et antikolonialistisk trekk. Men det vil kreve mer tid og plass å bevise akkurat det. Uansett gir det mening å revurdere og revitalisere Lenins slagord i lys av den pågående russisk-ukrainske krigen, og særlig fra et russisk perspektiv», skriver hun.
Hva som ennå ikke har skjedd i Russland, men som må skje, ifølge Petrovskaja, er det hun kaller en «destalinisering» av den sovjetiske fortida.
«Ikke ulikt denazifiseringen som fant sted i Tyskland i kjølvannet av andre verdenskrig. I stedet blir ethvert spor etter Stalins utrenskninger slettet, og Sovjetunionens seier i den store patriotiske krigen blir sett på som en del av landets hellige, og dermed urørlige, historie.»
Men dette kan umulig skje nå og er en oppgave for framtida, mener Petrovskaja.
«I mellomtida bør vi gjøre alt vi kan for å framskynde slutten på den pågående krigen.»
Kollektivt ansvar
– Hvor ligger ansvaret for denne krigen?
«For å minnes Hannah Arendt: Som borgere i dette lander deler vi et kollektivt ansvar for tragedien som finner sted i Ukraina», skriver Petrovskaja.
Dette er imidlertid ikke et spørsmål om skyld, hevder hun. Skyldfølelse er psykologisk og forbigående, mens ansvar impliserer en solidaritet med ofrene.
«Men hvis vi snakker om hendelsene i reint politiske termer, ligger ansvaret ligger ansvaret hos den russiske regjeringen og, kanskje, hos de forretningskretsene i Vesten som den prøvde å bestikke og samtidig underlegge seg med gasskontrakter verdt milliarder av dollar.»
Argumentet om at Nato truer Russland, er en del av fortellingen som forsøker å legitimere krigen, mener Petrovskaja.
«Jeg er ingen politisk analytiker, men som innbygger i dette landet har jeg aldri følt meg truet av Nato. Det jeg vet om alliansen fra uavhengige militæreksperter, er at den faktisk har trappet ned sin aktivitet gjennom årene.»
Frykt og engstelse
Det ser ut til at krigen i Ukraina vil styrke Nato, påpeker Petrovskaja. Det strider selvfølgelig mot den offisielle russiske propagandaen, som hevder at den «spesielle militæroperasjonen» ble igangsatt nettopp for å hindre utvidelsen av Nato ved å holde alliansen på plass.
Petrovskaja tror tvert imot ikke Natos utvidelse har noen relevans i krigen som herjer.
«Natos utvidelse er et tegn på frykt og engstelse – og ikke omvendt. Vi bør være kritiske til den forverrede politiske situasjonen i Russland som har ført til denne krigen, og ikke til Natos tilstedeværelse i Europa.»
– Tariq Ali, som vi intervjuet tidligere i denne serien, sa at Nato-landene burde slutte å sende våpen til Ukraina og kreve et forhandlingsoppgjør. Hva synes du om dette forslaget?
«Jeg syns ikke det er opp til Tariq Ali å bestemme for ukrainerne hva de skal gjøre under de nåværende omstendighetene»
— JELENA PETROVSKAJA
«Jeg syns ikke det er opp til Tariq Ali, eller noen andre for den saks skyld, å bestemme for ukrainerne hva de skal gjøre under de nåværende omstendighetene», skriver Petrovskaja.
Nylig deltok hun i et nettmøte med ukrainske feminister, organisert av Judith Butler, Sabine Hark og Irina Zherebkina. Ifølge Petrovskaja var de ukrainske kvinnene samstemte i ønsket om flere våpen, slik at de kan vinne krigen. Snakk om pasifisme falt ikke i god jord.
«Den siste manifestasjonen av denne holdningen så vi i president Zelenskys flengende kritikk av ideen om å bytte fred mot territorium, uttrykt av Henry Kissinger ved World Economic Forum i Davos», skriver hun.
Totalt nederlag
På nettsida «Philosophers for Ukraine» skriver Petrovskaja: «Vi har ikke tid til å spekulere. Vår første prioritet er å stoppe denne krigen. Men vi må også forstå at kolonialismens rasende vrangforestillinger er tilbake, og de må stoppes med like stor besluttsomhet.»
«Det var og er ingen grunn til denne krigen overhodet. Jeg tror at for å få slutt på krigen, og for å forhindre eventuelle ytterligere aggresjonshandlinger, må Russland ydmykes politisk. Med andre ord, Russland må lide et nederlag. Jeg er enig med Timothy Snyder, den velkjente amerikanske eksperten på Sentral- og Øst-Europa, som insisterer på at ukrainere bør vinne i klassisk ‘Clausewitz-forstand’. Ellers, hevder han, fortsetter krigen i det uendelige.»
Det ytterliggående nettstedet Resett har vært i søkelyset de siste ukene etter at halvparten av de ansatte i redaksjonen enten har fått sparken, sagt opp eller blitt sykmeldt på grunn av interne konflikter. Eierne i Resett møttes til generalforsamling i går, og VG kunne melde om at sykemeldte Helge Lurås var blitt avskjediget med umiddelbar virkning.
Lurås hadde varslet et forslag om å kaste Resett-styret under generalforsamlingen, mens det hele endte med at han selv fikk fyken. Under møtet på Tjuvholmen i Oslo varslet også journalist, medeier og forloveden til Lurås, Shurika Hansen, at hun ville gi aksjene sine til Stopp Islamiseringen av Norge (Sian), dersom hun ikke ble kjøpt ut. Hansens eierandel er på 0,6 prosent, mens Lurås eier 14,71 prosent.
Flere av de ansatte i Resett har anklagd Lurås og Hansen for å bidra til et dårlig arbeidsmiljø, trakassering og overdreven redaksjonell innblanding. Om dét ikke var nok for å endevende skuta, kunne VG også avsløre potensielle trygdebedragier som involverer en anonym skribent bosatt i Thailand. HK
Internasjonalen
Beate Oma Dahle
INTERNASJONALEN: Prisvinnende svenske forfatterdebutanter har sjelden etternavn som slutter på -son. Det viser en ny studie utført ved Göteborgs universitet. Av de 77 forfatterne som var med i utvalget, hadde nesten halvparten gått på forfatterskolen Biskops Arnö. Reint statistisk burde sju av dem hatt etternavn som Andersson, Karlsson eller Johansson, men den gang ei: Bare én prisvinner hadde et -son-navn, skriver Dagens Nyheter. BW