Eit år etter at «Verdens verste menneske» gjorde stor suksess i Cannes, skal regissør Joachim Trier tilbake for å vera jurymedlem på årets jubileumsfilmfestival, den 75. i rekkja, som opnar på den norske nasjonaldagen. Juryjobben i Cannes er ei utmerking i seg sjølv, og Trier skal kåra ein Gullpalmevinnar saman med blant andre juryleiar og skodespelar Vincent Lindon, skodespelar Noomi Rapace og filmskapar Asghar Farhadi. GK
«Final Cut» av Michel Hazanavicius, som vann Gullpalmen i 2011 med den moderne stumfilmen «The Artist», har fått æra av å opna den 75. Cannes-festivalen 17. mai. Men no har filmen hamna i trøbbel på grunn av tittelen: «Z (comme Z)», altså «Z (slik som Z)» – ein vits om filmens sjangertru zombieformel. Etter at den russiske hæren gjorde den latinske bokstaven Z til symbol for invasjonsstyrkane i Ukraina, har Z kome i vanry. Både det ukrainske filminstituttet og andre har protestert, og no har filmen endra tittel til «Coupez!» / «Final Cut». GK
PANAHI I BIL I: Jafar Panahi laga «Taxi» (2015) medan han hadde husarrest og yrkesforbod. Han sneik seg ut av heimen og spela sjølv drosjesjåføren som køyrer i Teherans gater, der han fraktar dei som endrar samfunnet nedanfrå. GK
PANAHI I BIL II: I 2018 tok Jafar Panahi bilen ut av byen og køyrde rundt på landet. I «Tre kvinner» skildrar han både den konservative iranske landsbygda og vilkåra for iransk kultur- og kvinneliv gjennom tre skodespelarar i ulike aldrar. GK
Melding
Lystig landevegslimbo
Ein komisk og kaotisk biltur med familien er òg ei reise inn i uvissa for desperate iranarar.
HERLEG BARNEROLLE: Rayan Sarlak spelar den yngste sonen i Panah Panahis debutfilm «Veien videre». Her «spelar» han også Shubert på farens gipsa bein. FOTO: ARTHAUS
(Jaddeh Khaki, Iran, 2021)
Regi og manus: Panah Panahi
Med: Pantea Panahiha, Hasan Majuni, Rayan Sarlak, Amin Simiar
Sjanger: Drama
Lengde: 1 t. 33 min.
Vist på: Kino
«Veien videre» er ein god, norsk tittel på ein innhaldsrik og lovande debutfilm frå Panah Panahi, sonen til den iranske filmskaparen og dissidenten Jafar Panahi. Ein underhaldande anekdotisk og attkjenneleg småkjeklande bilferie med ein karaktersterk familie på fire (og hunden deira) er skildra i dei same bilda som også rommar ei meir subtil og melankolsk forteljing om vanskelege, eksistensielle vegval. Panahi nyttar desse typiske sjangereigenskapane ved amerikansk roadmovie til å ta oss med til dei verkelege og tenkte vegkryssa, der mange politisk og sosialt stigmatiserte iranarar før eller seinare står. På vegen får han også grunna over si eiga familiehistorie.
Det eigentlege og hemmelege føremålet med den lange bilturen blir berre gradvis tydeleg for publikum. Den doble historia i filmen bør ein oppdaga sjølv i kinosalen, men reiseruta gjev nokre hint. Ferda går frå Teheran gjennom det varme og tørre landskapet i retning Urmiasjøen, saltsjøen nær den nordvestlege grensa mot Tyrkia. Dette er også provinsen (Aust-Aserbajdsjan) Jafar Panahi kjem frå, og «Veien videre» er på fleire vis Panahs kunstnariske hylling av og personleg utfyllande kommentar til far Jafars filmar.
I 2015, medan han hadde husarrest og yrkesforbod, presterte Jafar Panahi å fornya seg sjølv som filmskapar. Det skjedde med den oppsiktsvekkjande overskotsprega og humørfylte satiren «Taxi».
Regissøren hadde vågalt og trassig lurt seg ut av heimen for sjølv å spela rolla som drosjesjåfør i Teheran. Med kreativ bruk av dashbordkamera og eit velvald passasjergalleri, makta Jafar å laga eit mangslunge gateportrett av urbane iranarar. I sin neste og meir komplekse film, «Tre kvinner» (som fortent fekk manusprisen i Cannes i 2018), spelar Jafar seg sjølv – den kjende filmregissøren. Men igjen set han seg i bilen. Denne gongen for å ta ei sosialt avslørande reise på den tradisjonsbundne landsbygda, der han leitar etter ei forsvunnen skodespelarinne.
«Det hemmelege føremålet med den lange bilturen blir berre gradvis tydeleg for publikum»
Medan Jafar Panahi har brukt bilen til å reisa innover i det iranske samfunnet og folkesjela så og seia, orienterer sonen Panah seg utover det strengt kontrollerte statsterritoriet både bokstavleg og biletleg. Jo nærare den fysiske grensa familien i «Veien vidare» kjem, jo meir luftig og vidtrekkjande blir også dei mange kulturelle referansane til omverda. Ein bør likevel ikkje sjå roadmoviestrukturen eller den vestlege populærkulturen, som støtt dukkar opp i dialogen, som eit reint frieri til vestlege publikummarar.Snarare fungerer referansane som ei stadfesting av at familien ikkje vil la styresmaktene bestemma kor yttergrensene for tankar og impulsar går. Når den yngste sonen og faren mot slutten av filmen deler ein slags kosmisk fantasi, inspirert av både barnleg science fiction og den evige stjernekvelven over dei, har Panah Panahi med sin filmkunst skapt ein «høgare himmel» over ein krevjande kvardag. Det er lett å lesa dette som ein takk til Jafar både som far og kunstnar.
Jamvel om familiedramaet er høgst realistisk, kan ein også sjå føre seg karakterane, og særleg dei to sønene, som alternative livsval, roller som personifiserer dilemma Panah Panahis generasjon står overfor.
Det truskuldige barnet, den bortskjemte attpåklatten, spela av den vittig veslevaksne og hjartesmeltande sjarmerande Rayan Sarlak, er lyset som både familien og filmen hegnar om. Dei vaksne spelar med på «ferieleiken», som han er heilt oppslukt av, medan foreldra og den vaksne storebroren er engasjert i eit langt alvorlegare kammerspel rundt han.
Det er til filmen si forteneste at Panah Panahi ikkje berre greier å balansera dei to kolliderande røyndene i ein og same film, men at han også gjer begge røyndene meiningsfulle kvar for seg. Eit illustrerande døme er scenen der mora konfiskerer mobiltelefonen som yngstemann har lurt med seg.
Situasjonen vil vera kjent for mange foreldre, som freistar hindra barna sine i å bruka all familie- og fritid på sosiale media og spel, men telefonen blir også inndregen for å hindra at bilen kan bli spora.
Familien er lett å identifisera seg med, og dei urimelege livsvilkåra kjennest dermed påtrengjande. For trass all lett bilturkomikk med allsong og baksetekøyring, er det eit faktum at frie ytringar ikkje lovlege og tankefridom knapt er mogleg innom Irans grenser.
Dette er motseiinga som byggjer seg opp til det dramatiske klimakset i «Veien videre». Her er bilturen meir enn noko anna ein permanent limbotilstand.
UFORLIGNELIG: Nicolas Cage er Nick Cage – slik bare Nicolas Cage kan. FOTO: NORDISK FILM DISTRIBUSJON Katalin Vermes/Lionsgate
(USA, 2022)
Regi: Tom Gormican.
Manus: Tom Gormican, Kevin Etten.
Med: Nicolas Cage, Pedro Pascal, Tiffany Haddish, Sharon Horgan, Neil Patrick Harris.
Lengde: 1 t. 47 min.
Vist på: Kino.
Det finnes flere grunner til å være skeptisk til stjerner som på selvironisk vis spiller seg selv. Den mest åpenbare er at hvis selvironien ikke er genuin, og filmen ikke egentlig rakker litt ned på stjernen, men heller fungerer som snikskryt … ja, da blir det ille.
Den andre er at hvis stjernen har spilt i (altfor) mye rart, og gjentatte ganger har foretatt tvilsomme valg (hvem døper vel sønnen sin Kal-El, Supermanns fødenavn?!), er det sannsynlig at også beslutningen om å spille i en selvrefererende metafilm om deg selv og som deg selv, ikke er god, den heller. Men pytt. La oss gjøre som Cage: La oss prøve og se. Filmstjernen Nicolas Cage sliter økonomisk (crazy forbruk) og emosjonelt (fraskilt og ikke på talefot med datteren) og er derfor enda mer manisk enn vanlig, enda mer pågående overfor regissøren som vurderer ham for en rolle. Noe som ikke faller heldig ut (scenen med en beruset Cage i datterens fødselsdagsselskap har høy «så vidt jeg tør å se på»-faktor).
Så får han tilbud om å delta på festen til en steinrik Cage-superfan på Mallorca – mot et honorar på en million dollar – og takker ja.
Overraskende nok viser Javi (Pedro Pascal) seg å være en superfan av den trivelige sorten. De to bonder faktisk og ender opp med å planlegge en film sammen. Problemet er bare at Cage er blitt rekruttert av CIA til å spionere på Javi, som egentlig er en fryktet våpenhandler som holder en politikerdatter fanget i kjelleren sin. Og det er bare begynnelsen.
Snart flettes det inn så mange referanser til Cages film- og livsvalg, til hans «nouveau-sjamaniske» (!) tilnærming til skuespillerkunsten – samt klipp fra utvalgte Cage-filmer – at det varmer et gammelt filmelsker-hjerte. Før det virkelig tar av, via filmmanuset Cage og Javi forsøker å skrive sammen, og som skal bli til både et dialogdrevet drama med mangefasetterte karakterer og en real Hollywood-blockbuster. Et manus som (så klart) speiler handlingen i filmen vi sitter og ser.
At Nicolas Cage spiller seg selv er ikke noe nytt. En kan argumentere for at det er akkurat det han har gjort de to, tre siste tiårene. Men uansett hvor god eller dårlig filmen er, gir Cage alltid alt, og på sin helt egen måte: Via sitt varemerkebeskyttede talemønster, som baserer seg på at han innimellom – på tilsynelatende helt tilfeldige tidspunkt – brått senker … både … volum … og … hastighet, for så PLUTSELIG Å SNAKKE VELDIG HØYT. Noe han selvsagt gjør også her, men uten at det blir teit.
Manusforfatterne Gormican og Etten har nemlig funnet den avgjørende balansen mellom ren moro og selvrefererende festligheter, mellom å la Cage leke med eget image og å la filmen leke med publikums forestillinger om Cage og om filmbransjen.
«The Unbearable Weight of Massive Talent» er ikke dyptpløyende. Men den er utsøkt underholdende, lett og ledig, smart og smidig – og fylt av en smittende spilleglede. Og som om ikke det er nok, lærer den oss noe som i og for seg er interessant, men samtidig … helt … uvesentlig. Nemlig … at NIC CAGE ER GOD TIL Å KLINE!
Du kan jo bare gjette hvem som roper dette ut over en fullsatt hotellbar.