Du kan bla til neste sideBla med piltastene

I dag minnes vi et øyeblikk for fem år siden – da institusjonenes makt og statlige midler ble utfordret.

Det samiske tomrommet

DYPT SAVNET: I 2017 forsvant Nordnorsk Kunstmuseum i to måneder og ble erstattet av en oppdiktet institusjon: Sámi Dáiddamusea (Samisk kunstmuseum). Her fra åpningsutstillingen There Is No, et utvalg verker fra den samiske kunstsamlingen til RiddoDuottarMuseat i Kárášjohka. I dag lever drømmen om et eget samisk kunstmuseum videre. FOTO: MARIUS FISKUM Marius Fiskum

I dag, 15. februar, er det fem år siden Nordnorsk Kunstmuseum, som er en av bare to 100 prosent statligfinansierte kunstmuseer i Norge, forsvant over natten. Uten forvarsel var et museum som er best kjent for sin samling av norske nasjonalromantiske landskapsmalerier fra 1800-tallet, fullstendig erstattet, både fysisk og digitalt, av en ellers ikke-eksisterende urfolksinstitusjon – Sámi Dáiddamusea, eller Samisk kunstmuseum. I løpet av de neste to månedene fikk både norske og internasjonale museumsbesøkende en unik sjanse til å oppleve noe som aldri hadde vært mulig før – ei heller etter: en fullverdig museumsinstitusjon dedikert først og fremst til samisk kunst og duodji.