Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Analyse

Nye posisjoner på Afrikas horn

Kina trapper opp interessene på Afrikas østkyst, mens USA har havnet på kant med Etiopia:

STØTTE SOM FORSURER: Folk samlet seg til støtte for Etiopias regjeringsstyrker og mot Tigrayfolkets frigjøringsfront, som USA støtter, i Addis Abeba i august. Mens Kina investerer økonomisk, investerer amerikanerne militært. FOTO: AMANUEL SILESHI, AFP/NTB AMANUEL SILESHI

USAs spesialutsending til Afrikas horn, Jeffrey Feltman, besøkte torsdag i forrige uke Etiopias hovedstad Addis Abeba i det som kan bli hans siste oppdrag før han overlater posten til David Satterfield seinere i januar.

Satterfield kommer fra stillingen som ambassadør i Tyrkia og overtar etter Feltman etter bare drøyt ni måneder som spesialutsending. Han har som Feltman brei erfaring fra Midtøsten og har fulgt i hverandres fotspor, både som viseutenriksminister for Midtøsten – Feltman under Barack Obama, Satterfield under Donald Trump – og som ambassadører i Libanon.

Utskiftningen gir rom for spekulasjoner om hvorvidt USA er i ferd med å skifte eller tone ned sine posisjoner i Tigray-konflikten i Etiopia for å komme ut av skyggen til Tigrayfolkets frigjøringsfront (TPLF), som USA åpent har støttet opp mot statsminister Abiy Ahmed.

Hva er USA ute etter?

Det har så langt skjært seg. Abiy har tviholdt på sitt standpunkt om at han ikke vil forhandle med TPLF-ledelsen, som startet krigen med sitt lenge planlagte angrep på Nordkommandoen 3. og 4. november 2020.

Fredag varslet regjeringen i Addis Abeba at den vil ha dialog med andre deler av den politiske opposisjonen etter å ha løslatt flere opposisjonsledere som har blitt internert under konflikten.

Det er en dårlig skjult hemmelighet i Washington at Susan Rice, viseutenriksminister for Afrika under president Bill Clinton, nå direktør for det innenrikspolitiske rådet (DPC), fortsatt trekker i trådene i Biden-administrasjonens Afrika-politikk.

På Afrikas horn og over det øvrige Afrika spør mange seg hvordan USA havnet her, mens TPLF river og sliter i Etiopias sammenføyninger.

Vanligvis trekker USA demokrati-kortet. Men Abiy er definitivt lovlig valgt. Angrepet på Nordkommandoen ville blitt fordømt som terrorisme.

Demme opp for Kina

Abiy utfordret aldri USAs politikk, utover at han tok oppgjøret med TPLF-ledelsen da den ikke ville innordne seg den nye politiske settingen da Abiy tiltrådte i april 2018. Med tanke på Etiopias betydning for USAs posisjon på Afrikas horn er det å satse på TPLFs destabilisering og forsøk på å beholde makt for å utfordre Abiys selvstendige linje dårlig fundert politikk i Washington.

Det samme gjelder ut fra et geopolitisk perspektiv. Etiopia åpnet seg mot Kina lenge før Abiy kom til makta.

Grand Ethiopian Renaissance Dam (GERD) i Den blå Nilen – Abay på det gammeletiopiske semittiske kirkespråket geez – ble påbegynt med kinesisk hjelp i 2011, mens TPLF-lederen Meles Zenawi fortsatt var ubestridt statsminister i Addis Abeba.

Kina var i gang med andre infrastrukturprosjekter og investeringer i industrien. USA har gradvis skrudd til sanksjonene mot Etiopia og Eritrea og fjernet fra nyttår Etiopias tollfrie handelspreferanser gjennom Agoa-avtalen (African Growth and Opportunity Act) sammen med kupplandene Mali og Guinea.

Det vil særlig ramme Etiopias tekstilindustri.

Å herske ut fra kaos på det afrikanske kontinentet med skjøre statsdannelser, uten overordnet kontroll, er i beste fall en dårlig utgave av eller direkte feiltolkning av det romerske divide et impera (splitt og hersk), en håpløs plan B for å demme opp for Kina.

Wang Yi på tur

Kinesiske utenriksministre har tradisjon for å besøke Afrika mellom vårt og kinesisk nyttår. I år la Wang Yi turen til Etiopia, Eritrea, Kenya og øygruppa Komorene i Indiahavet. Wangs reiserute understreker at Kina i sterke grad sikter seg inn på Afrikas horn og dermed utfordrer USAs rolle i regionen, ikke bare økonomisk, men også politisk.

Det blir ikke minst reflektert av Wangs besøk i Eritrea, som har vært underlagt amerikanske sanksjoner i snart 25 sammenhengende år. Eritrea grenser mot Rødehavet, der Kinas eneste utenlandske marinebase ligger, i nabolandet Djibouti, ved det trafikkerte Bab al-Mandab-stredet mellom Rødehavet og Adenbukta og mellom Indiahavet og Suezkanalen.

Her holder også den franske fremmedlegionen og USAs Combined Joint Task Force – Horn of Africa hus på Camp Lemonnier.

«Pariastaten» Eritrea

Kina og Eritrea nærer gammelt vennskap som går tilbake til frigjøringskampen på 70-tallet mot Etiopia som først fikk støtte fra USA, deretter Sovjetunionen. Både president Issayas Afeworki og Sebhat Efrem, EPLFs øverstkommanderende og seinere forsvarsminister, fikk militær trening i Kina.

I november tilsluttet Eritrea seg Kinas «silkeveiprosjekter» (BRI: Ett belte, én vei), som Etiopia, Djibouti og Sudan allerede er del av. Kina har blant annet anlagt dobbeltsporet jernbane mellom Addis Abeba og Djibouti, Etiopias viktigste havn etter at Eritrea løsrev seg på starten av 1990-tallet.

Makthaverne i Beijing har beholdt sitt gode forhold til kolleger i Asmara og Addis Abeba gjennom de konfliktfylte årene mellom Etiopia og Eritrea fra 1997 til Abiy inngikk en fredsavtale med Issyas i juli 2018 på bakgrunn av kjennelsen i FNs uavhengige internasjonale grensekommisjon fra 2002 etter grensekrigen (1998-2000).

Den TPLF-dominerte Etiopiske folkets revolusjonære demokratiske front (EPRDF) sto sammen med USA i å sabotere kjennelsen og Eritrea fikk en ny runde som «pariastat» i FN.

Det gir Kina en unik posisjon til å mekle på det strategisk viktige Hornet og gi Abiy og Eritrea ryggdekning overfor USA om forholdet mellom Washington og Addis Abeba forverrer seg ut fra USAs nykolonialistiske interesser og nylig annonserte kontraoffensiv mot Kinas BRI i Afrika.

Dreining mot handel

Under besøket i Kenya, et annet amerikansk nøkkelland i Øst-Afrika, varslet Wang at Kina vil utnevne en spesialutsending til Afrikas horn, som omfatter urolandene Sudan, Sør-Sudan og Somalia. Eric Olander, redaktør asv nettstedet China Africa Project, peker overfor Reuters på at USAs sanksjonspolitikk skaper åpninger og rom for Kina.

Kina kommer med stadige stikk, helt konkret i form av ti millioner koronavaksinedoser til Kenya, en del av løftene fra Kina om én milliard doser til Afrika.

Wang lanserte samtidig en ny innretning på Kinas økonomiske politikk: en overgang fra den voldsomme satsingen på infrastruktur, som har påført en rekke afrikanske land betydelig gjeld som er blitt forverret av Kinas økonomiske nedkjøling og raset i råvareprisene, til handel og eksportmuligheter.

Etiopia er ett av Kinas fem utvalgte investeringsland i Afrika, slik det framgår av rapporten til tankesmia Overseas Development Institute i London, «The Belt and Road and Chinese Enterprises in Ethiopia, fra august. Den viser hvordan Kina har bidratt til omlegging og differensiering av etiopisk økonomi. Det passer inn i Wangs varsel om Kinas dreining over på handel og eksport.

Rapporten peker på at «kinesiske investorer er uroet over økonomisk og politisk uvisshet i Etiopia», både med hensyn til fortjeneste og sikkerhet for kinesere i landet. Da passer det for Washington at USA har lite annet enn militær makt å tilby for å kontre Kinas BRI. Men dermed risikerer USA å sette hele Afrika i spill gjennom sitt straff- og sanksjonsregime.

Admiral James Stavridis, tidligere øverstkommanderende for Nato i Europa og USAs Europa- og Sør-kommando, nå administrerende direktør for det globale investeringsselskapet Carlyle Group, tar det et skritt lenger. I Bloomberg Opinion skriver han 11. november: «Etiopias borgerkrig er et problem amerikanske tropper kan hjelpe til med å løse.»