- «Smittevernloven ble ikke laget for å bøte på kroniske kapasitetsutfordringer i helsetjenesten som inntreffer hver gang det er alminnelige smittsomme infeksjonssykdommer i omløp.» Det skrev sykehuslege Trude Basso i et innlegg på Trønderdebatt forrige uke. Hun mener dagens kapasitet er for lav, og at den er det som resultat av politiske effektiviseringskrav og at nye sykehus bygges for små. Derfor har ikke sykehusene noen buffer når det er mange smittsomme infeksjonssykdommer i omløp. Basso bruker Trondheim, hvor hun jobber, som eksempel. Trøndere ble nylig bedt om å bruke munnbind, ikke bare på grunn av covid-19, men fordi mange for tida er smittet av andre luftveisinfeksjoner.
Munch lovpriste ham. Kunstfeltets portvoktere synes det er møl.
Når lukene skalkes
«Jeg synes de så ganske skrekkelige ut. Overdrevne i tematikk og veldig grovt utført i farge og penselføring», sier Nasjonalmuseets Marit Lange i Nils Gaups dokumentarfilm «Bilder fra et nordisk drama», som ble sendt på NRK 7. november og fremdeles er tilgjengelig på nett. Filmen er en historie om hvordan det norske kunstlivets portvoktere kollektivt bestemmer seg for at en til da glemt kunstner, Aksel Waldemar Johannessen (1880–1922), ikke skal være representert i noe norsk museum fordi han er ubetydelig, og det han maler er noe møl. De kan knapt skjule sin irritasjon over at noen utfordrer deres smaksdom. Haakon Mehren, som oppdaget kunstneren og har kjempet for hans anerkjennelse, ble anklaget for å ville tjene penger på ham, mens de selv lar storfisker som Stein Erik Hagen og skipsreder John Fredriksens døtre, Kathrine og Cecilie, slippe til i rikelig monn.