Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Rettsrunder

  • 14 selskaper ønsker å drive utleie av elsparkesykler i Oslo. Det er stor rift om markedsandelene, og pengesterke aktører kjemper om fordeler for sitt merkenavn. Den som følger med på kampen om plassen på gata for elsparkesykkelaktører i Norges store byer, får en grei innføring i hvordan kapitalismen fungerer. Aktørene forsøker å utkonkurrere hverandre, samtidig som de kjemper mot regulering fra myndighetene. Siste trekk fra tre av de største aktørene, Voi, Ryde og Tier, er å saksøke Oslo fordi kommunen har satt en grense for hvor mange sykler som kan være tilgjengelige samtidig. I dag er det 25.000 elsparkesykler bare i hovedstaden, i tillegg til at flere av firmaene satser i andre norske byer. Byrådet i Oslo har satt en grense på 8000 sykler. Det vil utleieselskapene prøve i retten, for de mener begrensningen ikke er utredet.