Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Stavanger Aftenblad annonserte denne uka for et produkt som garanterer god hørsel innen 28 dager:

Ble lurt av avisreklame

ADVARER: Hørselshemmede Torunn Andreassen (63) håper ingen flere lar seg lure av de falske annonsene. Her er hun fotografert hjemme på Rolfsøy, mellom Fredrikstad og Sarpsborg.

Norske medier annonserer for svindelprodukter. Hørselshemmede Torunn Andreassen (63) er en av flere som er blitt lurt.

Skal vi tro en annonse som blant annet har ligget på Stavanger Aftenblads nettside den siste uka, er «høreapparat-æraen slutt». Et produkt med navnet «Relixen Oil» hevder å kunne gi hørselshemmede normal hørsel på bare 28 dager.

Ifølge en artikkel på nettsida annonsen lenker til, har 14.000 personer allerede kastet høreapparatet sitt etter å ha brukt den «makromolekylære formelen som gjenoppretter hørselen».

Det er bare ett problem. Kjell Jakobsen, den norske professoren, forskeren og spesialisten innen molekylærbiologi som hevdes å stå bak denne formelen, finnes ikke. Bildet av ham er hentet fra en amerikansk bildebank.

Det samme er alle de andre bildene av fornøyde kunder som presenteres, for eksempel Jon Malm (72) fra Bergen.

Trakk 1800 kroner

Torunn Andreassen (63) fra Fredrikstad er en av dem som har latt seg lure av annonsen.

Hun har hatt en hørselsskade i over 40 år, og var kjapp – litt for kjapp – til å bestille da hun oppdaget produktet som lovet å bedre hørselen hennes på 28 dager.

– Jeg burde nok ha tenkt meg om. Når noe er for godt til å være sant, så er det som regel det. Men jeg ble forledet av et sterkt ønske om å få bitte litt bedre hørsel.

Noen minutter etter at bestillingen var gjort, skjønte Andreassen at hun hadde «gått på en smell». Hun ringte straks til banken for å få sperret kortet sitt og så at hun allerede var blitt trukket 1842 kroner.

Noen dager seinere kom en liten tube i posten hennes. Den sendte hun i retur til Belgia, hvor den kom fra.

Andreassen husker ikke nøyaktig hvilken nettside som ledet henne inn på annonsen, men hun mener hun har sett den i flere aviser.

– Det virker som om noen har sendt ut en flodbølge av svindelannonser for å lure mennesker med hørselshemming.

Hun mener avisene må se på sine rutiner for å unngå at slike annonser blir publisert.

Jon, Ján og Livio

At norske medier reklamerer for et produkt som åpenbart er svindel, handler om at disse mediene har et annonsesamarbeid med Google. Leserne får reklame som er spesialtilpasset akkurat dem, basert på sporene de har lagt igjen på nettet.

Professor Ole Bjørn Rekdal ved Høgskulen på Vestlandet har tidligere skrevet om fenomenet på forskning.no. Der har han fortalt om hvordan hans nedsatte hørsel og dårlige hofter har gitt ham svindelreklame i medier som TV 2, Dagbladet, Eurosport, og – ironisk nok – forskning.no.

Rekdal har tatt et dypdykk ned i svindelnettsidene og blant annet funnet ut at den fornøyde kunden Jon Malm fra Bergen heter Ján Martinský i Slovakia, hvor han promoterer et produkt med navnet «Nutresin – Herbapure Ear». I Italia opptrer han som Livio Ferri, kjent for en mirakuløs helbredelse av et alvorlig skulderproblem.

Rekdal mener svindlerne profitterer på å slippe til i seriøse medier.

– Svindelannonsene blir stående rett ved siden av seriøse artikler og får en fullstendig ufortjent legitimitet gjennom mediet de er publisert i. Det er helt naturlig å stole mer på det du leser i Dagbladet eller forskning.no, enn det du leser i sosiale medier.

Skjermdump fra Stavanger Aftenblad

Skal se på rutinene

Lars Helle, sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, sier han har fått noen henvendelser om annonsen for «Relixen Oil» den siste uka. Han skulle gjerne sett at den ikke fant veien til Stavanger Aftenblads nettavis.

– Vi er attraktive for annonsører fordi vi har troverdige omgivelser, og da er det ikke bra for oss at det kommer inn rein svindel og løgn.

Helle påpeker samtidig at det er uhyre sjelden han mottar henvendelser om denne typen annonser, og at han er blitt lovet at de som står bak, vil bli sperret ute.

– Tar dere noen grep for å unngå at det kommer flere slike annonser hos dere?

– Vi vil se på rutinene våre, men det er dessverre alltid noen som prøver å lure oss og forbrukerne.

– Er det aktuelt å avslutte annonsesamarbeidet med Google?

– Det er ikke noe vi ser på nå, men hvis jeg blir intervjuet av Klassekampen om dette hver måned framover, må vi se på og vurdere hvordan vi skaffer annonsene våre, sier Helle.

Sondre Ronander, kommunikasjonssjef i Google Norge, skriver i en e-post til Klassekampen at selskapet har strenge retningslinjer for hva slags annonser og annonsører som tillates.

«Disse er skapt for å beskytte brukere mot svindel. Vi forbyr spesielt svindelannonser, og annonser som utgir seg for å være noe det ikke er. Når vi får vite om annonser som bryter disse, eller andre retningslinjer, tar vi aksjon og fjerner deres mulighet til å tjene penger», skriver han.

– Svekker tilliten

Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) har fått flere henvendelser fra medlemmer som har sett annonser for produktet «Relixen Oil». Flere har også bedt om hjelp og fortalt at de er blitt svindlet.

– At noen bevisst bedriver svindel ved å skape falske håp hos hørselshemmede, er rett og slett forkastelig. Vi reagerer med avsky, sier generalsekretær Henrik Peersen.

Han mener annonsene er med på å svekke tilliten til mediene som publiserer dem.

– Nettopp fordi annonsene har stått i de store mediene, er det med på å legitimere innholdet. I Norge er vi vant til at vi kan ha tillit til det som publiseres av de store mediehusene. Her er det opplagt snakk om svindel, og annonsene burde vært stoppet.

Han mener mediene åpenbart bør revurdere annonsesamarbeid med Google når det finnes en risiko for falske annonser.

– Vi mener mediene har et særskilt ansvar. Slik det er nå, bidrar de til at mennesker i sårbare situasjoner blir svindlet.

Git: master, Build env: production, running in production mode, Sanity: production