Der influensere feiler

I disse tider, der folk lever mesteparten av sitt liv på nettet, og spesielt i «sosiale medier», kan det gjerne virke som om det er influenserne som egentlig styrer Norge. I hvert fall om man skal dømme etter hvordan politikere og redaktører oppfører seg: TV-programmer (som de asiatiske gameshow- fleipene på NRK) tas av plakaten så snart en influenser uttrykker seg negativt, og influensere rekrutteres for å fronte kampanjer, fordi de angivelig har mange «følgere». Men er influensernes påvirkningskraft så stor som politikere, markedsførere og redaktører synes å tro? Er det faktum at influenserne har mange på nettet som følger (det vil si: er innom) deres daglige rapporter om nye klær, katter, matretter, treningsøkter, eller bare hvilket humør de er i, ensbetydende med at de virkelig har innflytelse på hva folk mener eller gjør?
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent