Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Der influensere feiler

ER MANGE FØLGERE LIK INNFLYTELSE? Tiktok stjerne Ariel Lindsey (1,2 millioner følgere) og blogger Shannon Baker (515 000 følgere) i Los Angeles. FOTO: FRAZER HARRISON/GETTY IMAGES/AFP Frazer Harrison

Kan klikk på sosiale medier alltid omsettes til penger, makt og innflytelse?

I disse tider, der folk lever mesteparten av sitt liv på nettet, og spesielt i «sosiale medier», kan det gjerne virke som om det er influenserne som egentlig styrer Norge. I hvert fall om man skal dømme etter hvordan politikere og redaktører oppfører seg: TV-programmer (som de asiatiske gameshow- fleipene på NRK) tas av plakaten så snart en influenser uttrykker seg negativt, og influensere rekrutteres for å fronte kampanjer, fordi de angivelig har mange «følgere». Men er influensernes påvirkningskraft så stor som politikere, markedsførere og redaktører synes å tro? Er det faktum at influenserne har mange på nettet som følger (det vil si: er innom) deres daglige rapporter om nye klær, katter, matretter, treningsøkter, eller bare hvilket humør de er i, ensbetydende med at de virkelig har innflytelse på hva folk mener eller gjør?