Du kan bla til neste sideBla med piltastene
EssayAntologi

Tillsammans

Musikk og samfunn: Ekteparet Don og Moki Cherry hadde radikalt utopiske visjoner for livet. Slikt blir det bok av.

PÅ VEIEN: Don og Moki Cherry levde på mange måter sine kunstnerliv som nomader. Landsbygda i Skåne i Sør-­Sverige var likevel base for familieliv og radikalt utopiske krysskunstneriske prosjekter gjennom brorparten av syttitallet. Her avbildet sammen på den svenske landeveien, tidlig i samme tiår. FOTO: CHERRY-ARKIVENE/FRA BOKA

Interessant nok finnes det ett enkelt norsk navn på den fyldige bidragsyterlisten til den ferske boka «Organic Music Societies». Den gis ut av New York-galleriet Blank Forms i forbindelse med en utstilling som fortsatt står noen uker til i Brooklyn denne sommeren, og er sammen med to aktuelle plateutgivelser et ambisiøst forsøk på å skape et oversiktsbilde av det grenseløse livskunstprosjektet til Don og Moki Cherry. I et gjentrykk av en snodig hjemmemekka publikasjon som sirkulerte i miljøet rundt Cherry-parets hjem i Tågarp i Skåne, finner vi nemlig et dikt av det multimediale kunstunikumet Sidsel Paaske (1937-1980). Talende nok, og nærmest en slags parallell. For i likhet med Moki Cherry (1943–2009) ble den dypt originale Paaske – smykkekunstner, grafiker, jazzmenneske, kveder og tekstilkunstner – først «beæret» med en (retrospektiv) separatutstilling på en sentral hjemlig kunstinstitusjon mange år etter sin bortgang.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?