I går trakk representanter for Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund på seg sørgebånd foran Stortinget. Inne debatterte våre folkevalgte EUs fjerde jernbanepakke, som de vedtar i dag. For forbundene er det en sorgens dag. De har tapt en mangeårig kamp for å hindre norsk tilslutning til EUs jernbanepolitikk, som legger sterke føringer for norsk jernbanedrift. Regelen blir nå oppsplitting og anbudsutsetting. «Konkurranseutsetting og oppsplitting av jernbanen gir ikke et bedre tilbud. Hvorfor det skal være så viktig, skjønner ikke jeg. Vi gir rett og slett råderetten over norsk jernbane til EU. Vi melder jernbanen inn i EU, selv om Norge ikke er medlem av EU. Rammene for framtidige politikere blir låst av dagens politikere. Det er en merkelig måte å drive jernbanepolitikk på», sa Jane Brekkhus Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, til frifagbevegelse.no.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Dagens Næringslivs Frithjof Jacobsen har liten tro på Equinors omstillingsevne. I en kommentar lørdag skriver han at konsernsjef Anders Opdal ikke har historien på sin side når han vil at Equinor skal forbli en stor aktør i morgendagens energimarked. «Det er få eksempler på at selskaper som er ledende i en næring får de samme posisjonene i en helt ny», hevder han.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.