Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Mediekonsernet Amedia har gått fra å eie 48 til 76 aviser på ti år, og kan passere Schibsted som Norges største:

Farger Norge rosa

DOMINERER: Kartet viser Amedias samlede dekningsområde i Norge, for totalt 75 aviser som har godkjente opplagstall i 2020 (og dermed regnes med i Amedias eierandel i norske medier). I tillegg eier konsernet riksavisa Nettavisen, samt 13 nettsteder og gratisaviser som ikke har godkjent opplag i Medietilsynets oversikt. Prikkene er utgiverstedene for Amedias aviser, mens de markerte kommunene er kommuner konsernets aviser dekker hele eller deler av. Kilde: Amedia og Medietilsynet Magne Mellem Enoksen, grafikk

Amedia blir Norges største mediekonsern hvis det kjøper Nationen. På ti år har konsernets eierandel i norske aviser økt med 72 prosent.

Stadig flere av Norges lokalaviser eies nå av mediekonsernet med den rosa logoen. Før jul i fjor startet Amedia opp storsatsingen Avisa Oslo og kjøpte Budstikka i Asker og Bærum. Nå snuser konsernet på avisa Nationen.