Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Søndagsbruk

  • Det begynner å bli lenge siden daværende statsminister Jens Stoltenberg i 2008 forsikret oss om at de amerikanske kampflyene F-35 vil bli klart billigere enn svenskenes Jas Gripen. Det gjorde at daværende finansminister Kristin Halvorsen (SV) ble vippet av pinnen, fordi partiet hadde stilt pris som den avgjørende betingelsen for å godkjenne kjøpet. Men det tok ikke lang tid før prisen var blitt en helt annen – skyhøyt over den statsgaranterte svenske prislappen. F-35 er ikke bare enormt kostbare i innkjøp, driftsutgiftene er også astronomiske. En gjennomgang i Jane’s Defence, omtalt i Aftenposten, viser at mens Gripen har en pris per flytime på 40.000 kroner, koster det 360.000 kroner å holde F-35 i lufta i 60 minutter. Flyet svir altså av en halv årslønn for en norsk sersjant i timen, og etter tre timer i lufta er pilotens årslønn betalt.
  • I USA er det nå en økende erkjennelse av at F-35 ikke ble det flyet man så for seg. Motorene slites raskt ned, og flyet krever mye vedlikehold. Det er tungt, avansert, kostbart og upraktisk til å løse oppgavene det var tiltenkt. Etter hvert som planleggingen av flyet gikk sin gang, lesset man på stadig nye funksjoner. I dag ønsker amerikanerne seg et mindre kostbart, mer allsidig og driftssikkert jagerfly enn F-35, som blir stående mye i hangaren. «Du kjører ikke Ferrarien din til jobben hver dag. Du bruker den bare på søndager», som Air Force-sjef Charles Brown Jr. sier.
  • Jas Gripen er nettopp et slikt «hverdagsfly». Fleksibelt, driftssikkert, billig i drift og med gode manøvreringsegenskaper. Tidligere statssekretær for Høyre Oddmund H. Hammerstad har påpekt at Saabs kampflyteknologi nå går en seiersgang, blant annet i samarbeid med Boeing i USA, med kostnadseffektivitet i produksjon og drift som sentrale kvaliteter. Hammerstad mener antallet norske F-35 bør reduseres. Asle Toje gikk inn for det samme i Dagens Næringsliv i går. Beslutningen om å kjøpe F-35 – den dyreste og mest ukloke i norsk forsvarshistorie – ble tatt av lojalitet til USA, men vi står ribbet tilbake når amerikanerne nå ser at de har skaffet seg en Ferrari der de trengte en Ford F.
Git: master, Build env: production, running in production mode, Sanity: production