Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kommentar

EUs latino-lapsus

EUs fører en motstridende politikk overfor Venezuela.

UTVIST: EUs ambassadør til Venezuela Isabel Brilhante møter den venezuelanske utenriksministeren Jorge Arreaza på kontoret hans i Caracas i februar. Møtet ble arrangert etter at hun ble erklært som persona non grata av den venezuelanske nasjonalforsamlingen. FOTO: ARIANA CUBILLOS, AP/NTB Ariana Cubillos

Forrige onsdag ga Venezuelas utenriksminister Jorge Arreaza EUs representant i Caracas 72 timer på å forlate landet og erklærte henne persona non grata. Ordren kom etter at EU innførte sanksjoner mot ytterligere 19 personer i regjeringsapparatet til president Nicolás Maduro. Sanksjonene er «i høyeste grad uakseptable», ifølge Arreaza.

Utvisningen av EU-representanten, portugisiske Isabel Brilhante, vitner om at Brussel nok en gang har forspilt sine sjanser til å endre sin feilslåtte og folkerettsstridige politikk overfor Venezuela. Landet er i dyp økonomisk krise, midt i en pandemi – og sanksjonspolitikken krever beviselig liv. EU makter imidlertid ikke å frigjøre seg fra USAs politikk.

EUs innblanding i Venezuelas indre anliggender blir ledsaget av krav som er grunnlovsstridige. Dette skjedde for eksempel i forbindelse med parlamentsvalget 6. desember.

De siste sanksjonene er nettopp begrunnet i dette valget, som verken EU eller USA har godkjent. EU krevde at valget skulle utsettes, men det ville imidlertid ha stått i strid med landets grunnlov. President Maduro inviterte EU til å sende valgobservatører. Brussel avslo med at tida var for knapp – selv om unionen hadde klart å sende observatører til valget i Bolivia på enda kortere varsel.

Avslaget og kravet om å utsette valget var akkurat det Henrique Capriles, to ganger presidentkandidat for opposisjonsfronten MUD, trengte for å hoppe av valget. Kritikk fra opposisjonen hadde skyllet over ham etter at det ble avslørt at Capriles og Stalin González, leder for partiet Un Nuevo Tiempo, hadde hatt samtaler med myndighetene om å stille til valget – et valg begge mente var nødvendig i situasjonen som Venezuela befant seg i.

EU begrunnet avslaget med at mange opposisjonspolitikere ikke hadde fått stille til valg. Flere av disse hadde imidlertid deltatt i kuppforsøk og ledet voldelige demonstrasjoner. Det kan også nevnes at EU ikke stilte samme krav om at Bolivias president Evo Morales, visepresident Álvaro García og mange MAS-politikere skulle få stille i Bolivias valg samme høst – selv om disse hadde blitt utsatt for et kupp året før.

Før Capriles hoppet av fra valget, langet han ut mot Juan Guaidó, som EU på det tidspunktet fortsatt anerkjente som landets «interimspresident» – en som er president i en overgangsperiode.

Også denne anerkjennelsen var i strid med Venezuelas grunnlov.

Guaidó, som da var leder for nasjonalforsamlingen, utropte seg selv til interimspresident i januar 2019. Dette gjorde han etter å ha påberopt seg artikkel 233, som lister opp grunner for hvordan en president kan «bli permanent utilgjengelig til å fungere».

Men Maduro er i live og har ikke gått av. Høyesterett har ikke fjernet ham fra embetet – noe nasjonalforsamlingen ikke har muligheten til. Han er ikke fysisk eller mentalt utilregnelig, ifølge en medisinsk kommisjon nedsatt av høyesterett med godkjenning av nasjonalforsamlingen. Han har heller ikke blitt stemt ut i et tilbakekallingsvalg eller en folkeavstemning som grunnloven åpner for.

Om nasjonalforsamlingens president, som roterer i januar hvert år, skal ta over – og ikke visepresidenten – skal det holdes valg innen 30 dager. Likevel sluttet altså EU seg til USAs «anerkjenning» av Guaidós grunnlovsstridige proklamasjon.

«FN anerkjenner president Maduro; regjeringen representerer Venezuela i FN»

Siden har manglende fordømmelser fra EU vært en egen føljetong.

I februar 2019 poserte Guaidó med to kjente medlemmer av Los Rastrojos, et paramilitært narkokartell i Colombia, under den høyprofilerte «humanitære karavanen» som skulle krysse grensa til Venezuela med nødhjelp – uten reaksjoner fra EU.

Myndighetene i Venezuela anklaget Guaidó-tilhengere for selv å ha antent to lastebiler. Det tok nesten tre måneder fra da The New York Times skrev om forholdet, til dette ble «akseptert». Men The New York Times lot være å nevne at lastebilene ikke inneholdt nødhjelp, men materialer til å bygge barrikader, slik det framgår av videoer fra grensestasjonen Cúcuta.

Verken USAs visepresident Mike Pence, Colombias president Iván Duque eller Guaidó selv underslo at målet med «den humanitære karavanen» var et forsøk på regimeskifte.EU fordømte heller ikke kuppforsøket 30. april 2019 eller «Operation Gideon» – operetteintervensjonen til det amerikanske leiesoldatfirmaet Silvercorp i mai i fjor som Guaidó og hans krets hadde betalt for med beslaglagte venezuelanske midler i USA.

Brussel holdt på Guaidó inntil Jorge Rodríguez fra regjeringspartiet Partido Socialista Unido de Venezuela (PSUV) ble innsatt som ny president for nasjonalforsamlingen 5. januar i år.

Men selv om EU – i motsetning til USA – nå har droppet Guaidó, har de ikke droppet sanksjonene som stenger Venezuela ut fra internasjonale finansinstitusjoner, eller plyndringen av statlig venezuelansk eiendom som USA og EU står bak.

Igjen slår EUs forvirrende politikk ut i full blomst. FN anerkjenner president Maduro; regjeringen representerer Venezuela i FN. EU og Norge forholder seg til Maduros diplomatkorps – ikke Guaidós utnevnte representanter, som «ambassadør» Venessa Neumann i Storbritannia.

På vegne av EU krevde Spanias statsminister Pedro Sánchez et nytt valg – uten Maduro – etter presidentvalget 20. mai 2018. Sánchez’ partifelle, fra det sosialdemokratiske PSOE, og tidligere statsminister José Rodríguez Zapatero var imidlertid rystet over at opposisjonen vraket opplegget for valget, ifølge El País.

Hvor mange venezuelanske liv skal EUs politikk kreve før Brussel snur i Venezuela?

Unionen har ført – og fører – en motstridende og uforståelig politikk overfor landet. Den står i grell kontrast til den EU har i andre land i Latin-Amerika. Hvor er EUs fordømmelser – og tiltak – overfor Colombia, for eksempel? Der har minst 248 tidligere Farc-soldater blitt myrdet siden fredsavtalen i november 2016. Dette har skjedd i områder der de ikke har beskyttelse eller der hæren ser gjennom fingrene med drapene fordi den fortsatt har forbindelser til paramilitære grupper og narkokartell.

Og hvor er fordømmelsene – og tiltakene – overfor Brasil etter det konstitusjonelle kuppet mot presidenten Dilma Rousseff og ekspresident Lula da Silva, som fortsatt sitter fengslet?

Utkastelsen av EUs representant fører ikke til at EU endrer politikk eller hever sanksjonene, fastholder Nabila Massrali, talsperson for EUs utenrikssjef Josep Borrell. Nykolonialismen sitter hardt i.