Du kan bla til neste sideBla med piltastene
  • Nylig utkom to grundige bøker om skandinavisk arbeiderklasse. Den ene, antologien «Arbeiderklassen» redigert at Jørn Ljunggren og Marianne Nordli Hansen, ble omtalt her i avisa forrige uke. Boka forsøker å skissere hvem den norske arbeiderklassen er, hva den mener og hvilke muligheter den har. Den andre boka, «Klass i Sverige. Ojämlikheten, makten och politiken i det 21:a århundradet», redigert av Daniel Suhonen, Göran Therborn og Jesper Weithz, undersøker blant annet svensk klassestruktur og dens politiske og kulturelle utvikling. At bøkene kommer akkurat nå er ikke tilfeldig. De er etterdønninger av en fornyet oppmerksomhet om arbeiderklassen som kom i kjølvannet av valget av Donald Trump i USA og brexit-avstemmingen i Storbritannia.
  • Det som skjedde i 2016, var at medier, partier og forskere gjenoppdaget arbeiderklassen og distriktsbefolkningen som politisk subjekt og – ikke minst – politisk kraft. Statsviter Enna Gerin analyserer i den svenske antologien valget i Sverige i 2018, hvor sosialdemokratene fikk lavere oppslutning enn i 1911, altså før arbeidere og kvinner hadde full stemmerett. Hun beskriver hvordan den siste tida har blitt et vekker for sosialdemokratene, som ensidig har fokusert på middelklassevelgere over flere år. Sosiolog Hampus Andersson går løs på forestillingen om at klassebakgrunn har mindre å si for hva folk stemmer enn tidligere. I stedet, hevder han, var det de politiske partiene som sluttet å orientere seg etter klassemessige interessekonflikter, selv om de fortsatt fins.
  • Den sosialistiske bevegelsens storhetstid kom da en selvbevisst arbeiderklasse så seg selv som en politisk kraft. Kampen for allmenn stemmerett og overgangen til demokrati i mange land gjorde at arbeidere fikk en politisk makt de aldri før hadde hatt, i kraft av å være flest. Den fornyede interessen for arbeiderklassen kommer fordi medier, forskere og partier innser at den makta fortsatt fins. Men har arbeiderklassen oppdaget det selv? Skal arbeidsfolk få sin rettmessige plass i samfunnsutviklingen, må de se hvilken kraft klassen besitter.