Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Ta vare: Haydn, Händel og Mozart kan alle gi trøst i pandemien, men det avhenger av utøvernes tilnærming og fortolkning.

I et nytt lys

HÅP I SIKTE?: I 1990 ble Hubble-teleskopet skutt opp i verdensrommet for å registrere objekter vi ikke kan se herfra, og for å dokumentere dette med spesielle fotografier. Et mye omtalt bilde i «serien» er kalt «Pillars of Creation». Motivet er altså tre søyler av gass og støv, liggende 7000 lysår unna oss. FOTO: WIKIMEDIA

I et forsøk på å håndtere de litt for aktuelle tankene på lidelse og livets endelighet, har vi vendt oss mot nye innspillinger av tre helt sentrale verk bygget opp rundt tro, håp og forhåpning.

Album

Handel: «Messiah»

Akademie für alte Musik Berlin

Justin Doyle (dir.)

Rias Kammerchor Berlin

Pentatone

Album

Mozart: «Requiem»

Akademie für alte Musik Berlin

Howard Arman (dir.)

Chor des Bayerischen Rundfunks

BR Klassik

Album

Haydn: «Die Schöpfung»

Il Giardino Armonico

Giovanni Antonini (dir.)

Chor des Bayerischen Rundfunks

Alpha

Selv om Händels «Messias» kulminerer med at Frelseren blir født, er det et verk som hører adventstiden til (det ble opprinnelig fremført i påsketiden). «Messias» begynner med profetiske rop, med løfter om en bedre tid der lidelsen skal ta slutt, og mennesket skal slippe å bære byrden av sin egen ufullkommenhet. Det er litt av et ansvar en enkel snekkersønn fra Nasaret skal aksle, men noe av de tekstlige dramaenes magi ligger jo i deres relevans for oss i vår tid, selv hvor fremmed utgangspunktene er. Ikke det at jeg tenker på myndighetene som forkynnende profeter som skal frelse oss gjennom Pfizers vaksine, men i år føles det ekstra relevant å kontemplere tiden og fremtiden, særlig sett i lys av tro, håp og forhåpninger, gjennom nettopp «Messias». Og for en innspilling det er vi har foran oss.