Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Leder

På vei inn

  • Samme dag som amerikanerne gikk til urnene for å stemme fram landets nye president, tok Californias befolkning også stilling til et forslag kalt «Preposition 22». Det handlet om arbeidsvilkårene for sjåfører som kjører for app-selskaper som Uber og Lyft, om de skal regnes som fast ansatte eller selvstendig næringsdrivende. Som ansatte får sjåførene rett til sykelønn, minstelønn, overtidsbetaling og helseforsikring. Som selvstendig næringsdrivende får de frihet og fleksibilitet. Slik lyder i hvert fall reklamen, og den har det vært rikelig av. App-selskapene har til sammen brukt mer enn to milliarder kroner på å propagandere for sin sak. Det gjør kampanjen til den dyreste i Californias historie.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?