- Samme dag som amerikanerne gikk til urnene for å stemme fram landets nye president, tok Californias befolkning også stilling til et forslag kalt «Preposition 22». Det handlet om arbeidsvilkårene for sjåfører som kjører for app-selskaper som Uber og Lyft, om de skal regnes som fast ansatte eller selvstendig næringsdrivende. Som ansatte får sjåførene rett til sykelønn, minstelønn, overtidsbetaling og helseforsikring. Som selvstendig næringsdrivende får de frihet og fleksibilitet. Slik lyder i hvert fall reklamen, og den har det vært rikelig av. App-selskapene har til sammen brukt mer enn to milliarder kroner på å propagandere for sin sak. Det gjør kampanjen til den dyreste i Californias historie.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
En god krise er en god mulighet om du har noen milliarder på bok.
Butikkdøden
Fokus
Butikkdøden har kommetsnikende til Oslo. Symptomene er tydelige på min daglige tur gjennom Grønlandsleiret, på vei til jobb. Grønnsakshandleren har teipet igjen vinduene med brun papp, det samme har nabobutikken som solgte stoff og kjoler. Barnevognforretningen er tømt for innbo, og i sidegatene lokker to klesbutikker med opphørssalg. Flere restauranter, puber og kafeer lever fremdeles, men har minst ett bein og en arm i grava. I stedet for lystige julebord, møtes kundene til dystre beskjeder klistret opp på inngangsdørene: