Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Svenske Bonnier kjøper 70 prosent av StrawberryDe norske eierne håver inn over 250 millioner kroner

Jaktet rettigheter før salg

SKRUMPER: Da Petter Stordalen gikk inn i bokbransjen i 2018, sa han at han hadde «evigheten som horisont». Nå er hans eierandel i Strawberry Publishing skrumpet inn til 13 prosent. Til venstre sjefredaktør Anne Fløtaker.FOTO: TOM HENNING BRATLIE

Før Petter Stordalen solgte seg ned i Strawberry, ble forfattere tilbudt rause forskudd for lydbokrettigheter. Motivet kan ha vært å pumpe opp forlagets verdi, tror Torgrim Eggen.

Ryktene har gått i bokbransjen de siste månedene, og i går kom meldingen flere har ventet på: Bonnier Books kjøper majoriteten av Petter Stordalens Strawberry Publishing. Klassekampen har fått informasjon om at kjøpssummen skal være noe høyere enn 250 millioner kroner.

Stordalen og de tre andre gründerne beholder en eierandel på 30 prosent, og konsernet vil fortsette å operere under merkenavnet Strawberry Publishing.

Nyheten kommer i en tid hvor Strawberry har vist vilje til å vokse på flere områder:

  • Forlaget har hanket inn 82 av de mest attraktive lydbok-rettighetene i Norge.
  • Så seint som i forrige uke meldte bestselgerforfatter Anne B. Ragde overgang på permanent basis.
  • Seks nye faste stillinger ble utlyst i høst.
  • I tillegg kjenner Klassekampen til at Strawberry har henvendt seg til flere norske forfattere om kjøp av rettighetene til eldre utgivelser.

– Ikke brennheite titler

Torgrim Eggen er en av forfatterne som er blitt kontaktet av Strawberry de siste månedene. I henvendelsen ble det påpekt at sju av de eldre utgivelsene hans ikke fantes som lydbøker, noe Strawberry ville gjøre noe med.

I samme slengen ønsket forlaget rettigheter til utgivelse av titlene som e-bok og pocket. Eggen ble tilbudt en sum for dette, men han har foreløpig ikke takket ja.

Allerede før gårsdagens forlagssalg ble kjent, spurte Eggen seg om Strawberrys plan var å pumpe opp verdien på eget selskap for å selge det til høyest mulig pris.

– Dette var ikke akkurat brennhete titler, så jeg lurte på om det kunne dreie seg om noe annet. Så diskuterte jeg det med andre forfattere, sier Eggen.

En annen forfatter forteller til Klassekampen at vedkommende har vært i kontakt med flere kolleger som har fått samme henvendelse fra Strawberry de siste månedene.

– Jeg tror de gjorde dette for å pumpe opp verdien av selskapet og gjøre det mer attraktivt for salg, sier forfatteren, som ikke ønsker å stå fram med eget navn.

– Tenker langsiktig

Krimforfatter Sidsel Dalen, som også er blitt kontaktet av Strawberry, har ikke hatt samme mistanke.

– Jeg oppfattet Strawberry som smarte og litt slu, som hadde funnet et smutthull for å skaffe seg rettigheter.

– Hva tenker du nå, når forlaget har fått en ny eier?

– Petter Stordalen har vel vist over tid at han har nese for å tjene penger, så vi trenger i hvert fall ikke tvile på at han har visst hvordan han skulle få opp verdien før et salg.

Alexander Even Henriksen, administrerende direktør i Strawberry, avviser blankt at ansettelser og fisking etter gamle rettigheter har handlet om å «feite opp grisen» før nedsalget.

– Strømmetjenester har en større og større andel av bokmarkedet. Det er hele grunnen til at vi ønsker å øke vår tilstedeværelse der.

– Men kan det lønne seg å kjøpe lydbokrettigheter til bøker andre forlag ikke har valgt å gi ut?

– Er det én ting jeg har lært i bokbransjen, så er det at det lønner seg å tenke langsiktig. Alt vi gjør, handler om dette.

– Så du avviser at dere har hentet rettigheter for å øke verdien på selskapet før et salg?

– Ja, dette handler kun om langsiktig tenkning.

Henriksen mener det vil bety mye for Strawberry å få Bonnier med på laget.

– De kommer inn med litterær historie og enorme muskler. Dette vil styrke oss, og det viser også at vi ikke er en urokråke som skal lage bråk, for så å forsvinne. Vi er her for å bli, konstaterer Henriksen.

Ingen Cappelen Damm-link

Cappelen Damm eies 50 prosent av Bonnier, men Henriksen vil ikke spekulere i om det kan bli en form for samarbeid med Norges største forlag.

Det avvises også av Tom Harald Jenssen, administrerende direktør i Cappelen Damm.

– Cappelen Damm støtter all nyskaping i forlagsbransjen og ønsker alle som ønsker å bygge ny infrastruktur for bokomsetning i Norge, velkommen, sier Jenssen.

Åse Ryvarden, direktør i Aschehoug, vil ikke kommentere Strawberrys rettighetsjakt på eldre titler. Hun sier det vil bli spennende å se hvordan Strawberry vil utvikle seg under Bonnier.

– Jeg kjenner Bonnier som en solid og langsiktig aktør på bokmarkedet, og jeg er sikker på at de vil gå inn i dette med den grundigheten og det engasjementet de pleier å legge for dagen i sine investeringer, sier hun.

Ragde snur ikke

Da Anne B. Ragde annonserte permanent overgang fra Oktober til Strawberry i forrige uke, begrunnet hun det blant annet med at Stordalen-forlaget er «et veldig tøft forlag, med masse ville mannfolk».

Anne B. Ragde

At de ville mannfolka plutselig er i eiermessig mindretall, har mindre å si for Ragde, som står ved sitt valg.

«Nå er jeg på vinnerlaget! Ting skjer lynfort på toppen, og de store norske forlagene greier ikke å hive seg rundt like kjapt. Dette er GØY!!», skriver forfatteren i en sms.

Strawberry-forfatter Tom Egeland ble varslet om Bonniers oppkjøp et par timer før nyheten sprakk.

«Selvsagt blir jeg værende på Strawberry», skriver han til Klassekampen.

Selv om Egeland ble overrasket over oppkjøpet, er han glad for at Strawberry får en seriøs eier med finansielle muskler.

«Petter Stordalen var en flink og overbevisende pådriver da jeg gikk til Strawberry i 2018. Men i det daglige har Petter forholdt seg til de tre andre medeierne – ikke oss forfattere. Men jeg håper Petter opprettholder tradisjonen med de legendariske sommerfestene. Jeg tviler på om Bonnier er rå på å arrangere forlagsfester.»

Git: master, Env: production, Sanity: production