Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Designbransjen raser mot skilt-konkurranse fra VegvesenetKrever at oppdraget blir lagt ut på anbud

Lønn for strevet: 1000 kr

REAGERER: Ane Thon Knutsen er en av flere designere som reagerer på Vegvesenets nye skilt-konkurranse. Hun mener den gir inntrykk av at designbransjen er en slags kreativ hobby.

Statens vegvesen vil honorere utkast til nye skilt med tusen kroners gavekort. Designere beskriver tiltaket som useriøst og latterlig.

Vil du være med og lage nye skilt for bedre trafikksikkerhet? Det er Statens vegvesen som spør. Den statlige aktøren ønsker bidrag i form av tekst, illustrasjon, tegning og/eller foto.

Men det som kunne vært et fristende tilbud for frilansere som står uten oppdrag i koronakrisa, sørger ikke for penger i kassa til dem som gir fra seg ideer.

Ifølge utlysningen vil tre bidrag, og muligens noen til, bli premiert med et gavekort til en verdi av 1000 kroner. Samtidig tar Statens vegvesen over opphavsretten til alle innsendte bidrag.

I Facebook-gruppa Grafill Grafisk Design – som har over 3500 medlemmer – blir konkurransen ikke akkurat tatt imot med åpne armer.

Flere grafiske designere skriver at de har sendt inn bidrag i form av skilt med tekster som «STOPP gratisarbeid» og «Vi fikk det vi betalte for».

Under de sarkastiske bidragene ligger det mye frustrasjon. «Latterlig», «useriøst», og «provoserende» er blant karakteristikkene som blir tatt i bruk.

– Taktløst av statlig aktør

En av dem som engasjerer seg, er Ane Thon Knutsen. Hun har en doktorgrad i grafisk design fra Kunsthøgskolen i Oslo (Khio) og jobber frilans som underviser for Khio og Fellesverkstedet.

Hun mener konkurransen gir inntrykk av at designbransjen er en slags kreativ hobby.

– Sannheten er at de fleste utøvere har lange utdannelser fra prestisjetunge skoler og mange års erfaring. Særlig i skilting ligger det mange års forskning til grunn, noe jeg mener Vegvesenet av alle bør være klar over. Det vitner om manglende respekt og forståelse for en hel yrkesgruppe som tar faget seriøst, sier hun.

Knutsen mener det er taktløst av en statlig aktør å komme med en slik konkurranse i en tid hvor det er mange permitteringer i designbransjen.

– At dette kommer fra statlig hold, er ganske ille, for de har ikke kommet på banen med ordentlige kompensasjonsordninger for frilansere eller kulturbransjen.

Reagerer på hobby-preg

Knutsen mener slike konkurranser «forringer og ødelegger faget», og at det er viktig at bransjen sier tydelig fra.

– Hvordan mener du de beste bidragerne burde blitt belønnet?

– Jeg mener ikke at bidragene bør bli belønnet. Jeg mener de burde utlyse dette som et vanlig, lønnet oppdrag og ikke som en tegnekonkurranse der de profitterer på gratisarbeid.

«Tuller du?» spør Lene Renneflott da Klassekampen slår på tråden for å fortelle om konkurransen. Hun er daglig leder i Grafill, en interesseorganisasjon for alle som arbeider eller utdanner seg innen design og illustrasjon.

Også hun mener det er kritikkverdig at konkurransen kommer i en tid hvor mange frilansere har det tøft. Renneflott peker også på at skiltdesign er en egen spesialisering, og at arbeid med dette krever faglighet.

– Det er for eksempel svært strenge regler for hva man kan ha av informasjon i trafikken. Jeg reagerer sterkt på at dette utlyses som en slags hobbykonkurranse, sier hun.

Renneflott forteller at koronakrisa har truffet frilansere og designere hardt, og at Grafill har anmodet offentlige aktører om å legge ut anbud. Derfor blir hun bekymret og trist når hun ser eksempler på det motsatte.

Hun sier Grafill kommer til å kontakte Statens vegvesen.

– Jeg håper vi kan komme i dialog, og de vil revurdere denne konkurransen, sier hun.

Vil involvere folket

Rita Aarvold er prosjektleder for Vegvesenets oppmerksomhets- og fartskampanje. Hun forteller at formålet med skiltkonkurransen er å involvere og engasjere det norske folk, ikke profesjonelle designere spesielt.

– Vi får mange henvendelser fra folk som ønsker å bidra til trafikksikkerhet, og nå legger vi til rette for at alle som har lyst, kan sende oss tekst, bilder eller andre ideer.

– Når dere har 18-årsgrense og informerer om at dere overtar opphavsretten på alle innsendte bidrag, er vel det et signal om at dere retter dere mer mot profesjonelle aktører?

– 18-årsgrensa er satt av praktiske årsaker, blant annet fordi det ville krevd samtykke fra foresatte dersom mindreårige deltok. Når det gjelder opphavsretten, er dette vanlig praksis i denne type konkurranse, for at vi skal kunne bruke enten hele eller deler av ideen.

«Dette vitner om manglende respekt og forståelse for en hel yrkesgruppe»

ANE THON KNUTSEN, GRAFISK DESIGNER

Aarvold understreker videre at Vegvesenet allerede har en rammeavtale med reklamebyrået Los & Co, og at konkurransen er laget for å inkludere og engasjere befolkningen i reklamebyråets arbeid.

– Kunne ikke dette vært en god mulighet til å gi oppdrag til designere som har det økonomisk vanskelig for tida?

– Da hadde det vært en annen type oppdrag, og vi har som sagt inkludert et reklamebyrå i arbeidet.

– Når dere kan komme til å bruke bidrag som blir sendt inn, står det da i stil å honorere med tusen kroners gavekort?

– Hensikten vår er engasjement, ikke å få folk til å sende inn bidrag på grunn av store pengepremier. Dessuten har vi, som statlig aktør, begrensninger knyttet til pengepremier, sier Aarvold.

Hun legger til at premien er symbolsk og ikke et ordinært honorar.

– Ikke behov for dette

Lene Renneflott i Grafill sier hun kan forstå tanken og intensjonen bak «den uheldige vrien» hvis hun legger godviljen til. Men hun understreker at det hun reagerer sterkt på, er at Statens vegvesen overtar opphavsretten til alle innsendte bidrag.

– Jeg mener det ikke er behov for dette. De kunne for eksempel bedt om en mer begrenset bruksrett. Når de erverver all opphavsrett, kan de nærmest gjøre akkurat hva de vil med bidraget, men med en bruksrett ivaretas opphaver samtidig som også oppdragsgivers rimelige behov dekkes.

Hun hevder dette er noe Grafill ser mer og mer av i bransjen.

– Det snakkes ofte om «buy out-kontrakter», hvor oppdragsgiver får innholdet til alle flater, på alle måter til evig tid. Dette ber vi designere om å være forsiktige med å gå med på.

Git: master, Env: production, Sanity: production