USTABIL TILLIT: Noen ganger lærer vi ting på egen hånd og stoler på det, andre ganger ved å se eller høre på andre. Hvilken strategi vi velger, kommer an på omstendighetene: I stabile situasjoner, velger vi å stole på oss selv, men i situasjoner der ting skifter, stoler vi mer på andre. Og vi bruker faktisk ulike hjernestrukturer til disse ulike læremetodene, skriver forskere fra Universitet Hamburg-Eppendorf i Science Advances. De har studert personer i ulike læresituasjoner ved hjelp av hjerneskannere. BV
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Digitale rullestoler
VitenKommentar
At noen barn har nytte av digitale hjelpemidler, betyr ikke at alle barn må få dem.
I Over tyve år har forskere advart mot farene ved massiv bruk av digital teknologi, spesielt for de unge, på et vidt spekter av områder: mental og fysisk helse, kognitiv utvikling og risiko for utnytting (av kommersielle og kriminelle aktører).