Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Viten

Vi stoler mer på andre i krisetider

USTABIL TILLIT: Noen ganger lærer vi ting på egen hånd og stoler på det, andre ganger ved å se eller høre på andre. Hvilken strategi vi velger, kommer an på omstendighetene: I stabile situasjoner, velger vi å stole på oss selv, men i situasjoner der ting skifter, stoler vi mer på andre. Og vi bruker faktisk ulike hjernestrukturer til disse ulike læremetodene, skriver forskere fra Universitet Hamburg-Eppendorf i Science Advances. De har studert personer i ulike læresituasjoner ved hjelp av hjerneskannere. BV

Viten

Humørsyk hukommelse

STEMNING: Hva babyer husker, kommer an på humøret. Det de lærer i én stemning, er vanskelig å huske i et annet humør. Forskere fra Ruhr-University Bochum lot ni måneder gamle babyer observere hva hånddukker gjorde, for så å se om de kunne imitere disse etterpå. Dette var avhengig av om de gjorde observasjonen i en rolig eller oppildnet stemning, og hvilken stemning de var i da de etterpå ble testet. Humøret måtte være likt som tidligere for å huske hva de hadde sett. (Child Development). BV

QuizViten

Kjønnsdelte spørsmål

1: Hvor mange prosent av norske gutter presterer nå på laveste nivå i lesing?

2: Hvor stor endring har det vært de siste tre årene?

3: Hvor mange bøker leste norske menn i snitt i løpet av 2019?

4: Hvor mange timer per dag bruker norske barn i alderen 11–16 på mobil?

5: Hvor mange norske 15–17-åringer har sendt nakenbilder eller seksuelle bilder over mobil?

Svar

1. 26 prosent, ifølge siste Pisa-test. 2. Fem prosent flere lesesvake. 3. 7,9, ifølge Leseundersøkelsen. 4. 3,6 timer, ifølge rapporten «EU Kids Online 2020». Mest av alle i Europa. 5. Rundt 50 prosent, ifølge samme rapport. Også mest av alle i Europa.