Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Skal man forstå kritikken mot filmer som «Song of the South», må man gå grundig til verks, skriver Linn Stalsberg.

Blindsoner i popkulturen

TATT AV LUFTA? Skuespiller Hattie McDaniel spilte tjener for hvite familier i både «Tatt av vinden» og «Song of the South». Her i en scene med Vivien Leigh fra førstnevnte film. FOTO: SNAP/REX/NTB SCANPIX Snap/REX

Når minoriteter i et samfunn gyver løs på statuer, filmscener eller vitser og krever dem vekk, er det minste vi kan gjøre å sjekke historien.

Da jeg så den romantiske ungdomsfilmen «Sixteen Candles» på 1980-tallet, var en del av underholdningen at den perfekte helten Jake overgir sin fulle kjæreste Caroline (som har søkt tilflukt på hans rom for å være trygg) til å bli voldtatt av kompisen Ted («the geek») med kommentaren: «She’s so blitzed she won’t know the difference» og «have fun». I 2020 er ikke det en type humor jeg ønsker dele med egne tenåringsgutter en filmkveld hjemme.