Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Fra alle jazz: Musikkmagasinet lot medmusikanter og jazzvenner stille spørsmålene, til dronningen av Musikk-Norge, Karin Krog.

I residensen

LANG OG TRO TJENESTE: Karin Krog fikk sin første lønningspose, ja, en fysisk lønningspose, på restaurantoppdrag med Einar «Pastor’n» Iversen (1930-2019). Siden har hun spilt med en hel håndfull norske jazzgenerasjoner – og ingenting tyder på at hun har tenkt å gi seg helt ennå. Christopher Olssøn

Hun er «artist in residence» under årets Moldejazz. Men egentlig er den hjemlige jazzlegenden Karin Krog verken helt komfortabel med ordet «artist» – eller det å stå på en scene.

– Det jeg alltid har sagt om Karin, er at du kan ta kvinnen ut av jazzen. Men du kan ikke ta jazzen ut av denne kvinnen! For det er kjernen av Karin. Det er det hun alltid har elsket, det er jazz. I den tradisjonelle formen. Hun vokste opp i en æra da Billie Holiday fortsatt var i live, så hvorfor skulle det ikke vært en av hennes helter? Hun har hørt Billie Holiday synge og Louis Armstrong spille trompet. Hun var der! Og vi vet alle hvilket inntrykk musikken i vår ungdom gjør på oss. Legg så til at hun ble voksen på sekstitallet, med fri jazz og avantgarde i lufta, og erfaringer med populærformer. Alt dette ligger dypt innprentet i hennes form, understreker John Surman, engasjert på en og samme tid i arbeidet med rosebusken i hagen i Bekkestua, og i denne utvidede tankerekka.