Jury forklarer hvite nominasjoner med at de bare ser etter kvalitetAnsvarsfraskrivelse, hevder kritikerne

Blendahvite nominasjoner

OPPRØRT: Cliff Moustache, kunstnerisk leder for Nordic Black Theatre, mener Hedda-juryen må ut av komfortsonen og begynne tenke annerledes om hvordan de nominerer.

Hedda-juryen fant bare plass til hvite scenekunstnere i årets nominasjoner. – Når skal vi slutte å være annenrangs borgere i teatret? spør tidligere jurymedlem Cliff Moustache.

Seks nominasjoner til «Raskolnikov», men ingen nominasjoner til scenekunstnere med flerkulturell bakgrunn. Det er tallenes tale etter at nominasjonene til Heddaprisen ble offentliggjort tidligere denne uka.

Bare hvite skuespillere, dramatikere og regissører er med i kampen om de viktigste utmerkelsene til norsk scenekunst.

– Juryen må ut av komfortsonen og begynne tenke annerledes om hvordan de nominerer, mener Cliff Moustache, kunstnerisk leder for Nordic Black Theatre.

– Det er så mange scenekunstnere som gjør så mye fint, men som ikke blir hørt. Når skal vi slutte å være annenrangs borgere i teatret i dette landet? spør han.

Kvalitet som mandat

Teateranmelder Jan H. Landro er talsperson for Hedda-juryen. Han vedkjenner at årets nominasjonsliste ikke er særlig mangfoldig, men mener at mangfold ikke er noe juryen bør vektlegge.

– Det ville vært helt feil om vi som skal kåre den beste scenekunsten hvert år, skulle lete etter kandidater i ulike grupper for å skape større mangfold. Det er ikke vår jobb, sier Landro.

Jan H. Landro

– Kan det hende at dere, som en helhvit jury, underbevisst vurderer prestasjonene til ikke-hvite annerledes?

– Nei, det tror jeg ikke vi gjør. Vårt mandat er å se etter kvalitet.

– Men er ikke deres blikk på kvalitet også styrt av hvem dere er?

– Jo, det sier seg selv. Men vi kan ikke se annet enn det vi ser. Det er først når det er uenighet i juryen, hvis det står mellom flere forestillinger eller andre prestasjoner som vi vurderer som likeverdige, at vi kan trekke inn spørsmål om etnisitet, nykommer eller etablert, stort teater i Oslo eller lite teater i Nord-Norge.

«Nå sitter hele juryen der med de samme brillene»

CLIFF MOUSTACHE

– I året som gikk, så dere altså ingen skuespillere med flerkulturell bakgrunn som gjorde seg fortjent til en nominasjon?

– Nei, ikke som utmerket seg i den grad, sier Landro.

– Bør lete overalt

Moustache blir oppgitt over Landros argumentasjon.

– Dette er en billig måte å fraskrive seg ansvar på. Kvalitet handler veldig mye om hva slags referanser du har.

Moustache satt selv i Hedda-juryen fra 2013 til 2016 og forteller at han var pådriver for å få juryen til å se forestillinger utenfor de opptråkkede løypene. I dag er alle medlemmene i juryen hvite, og han tror at det ville være en god start å gjøre noe med det.

– Om man har en annen bakgrunn, har man også andre briller på. Nå sitter hele juryen der med de samme brillene, sier han.

Heller ikke teaterviter Deise Faria Nunes er imponert over det hun omtaler som Landros «ansvarsfraskrivelse».

– Ingen pålegger Hedda-juryen ansvar for å skape mangfold, men når de er den eneste skuespillerprisen i Norge, bør de lete etter kvalitet i alle deler av feltet, sier Nunes.

I likhet med Moustache mener hun at noe av problemet ligger i at juryen er for fokusert på institusjonsteatrene og overser det frie feltet.

– Juryen holder seg innenfor et veldig smalt spekter av institusjonell scenekunst, med et veldig ensformig kunstsyn. Det handler ikke bare om etnisitet. De ser ikke queer, de ser ikke flerreligiøse og de ser ikke bredden av estetiske uttrykk, sier hun.

– Tilfeldighetslogikk

Også teaterkritiker Chris Erichsen for nettstedet Scenekunst mener nominasjonslista er et uttrykk for at juryen ikke i tilstrekkelig grad vurderer representasjon som et kriterium for hva de skal se.

– Det virker som om juryen styrer etter en tilfeldighetslogikk der de bare ramler borti forestillinger. Det virker ikke som de har prøvd å være bare lite grann representative, sier Erichsen.

Deise Faria Nunes

– Landro mener juryen kun skal se på kvaliteten?

– Det er en gammeldags måte å tenke på. Hvis man slår fast at her er det bare kvalitet som teller, så tenker man ikke over hva kvalitet betyr. At noe har relevans er også en kvalitetsfaktor.

Han mener blant annet at Maritea Dæhlins forestilling «I want to be traditional» hadde fortjent en nominasjon.

– At Dæhlin er blitt oversett, er nesten uforståelig. Det hun gjør, er så essensielt etter alle parametre, sier Erichsen.

Hedda-juryens talsperson Landro tilbakeviser at juryen ikke ser nok i det frie feltet.

– De tar feil. Vi ser overalt, og vi har en svært stor spredning i det vi ser. Alle kan ikke se alt, men med én gang noen ser noe utenfor de opptråkkede stiene, går alarmen.

– Men det gjenspeiles ikke i nominasjonslistene?

– Nei, men det er mye som ikke gjenspeiles i den lista fordi vi bare har tre nominerte i hver kategori.

– En ra­sis­tisk for­bry­tel­se

– Problemet er ikke Hedda-nominasjonene. Problemet er at folk som meg ikke spiller Hedda Gabler uten at det i så fall blir rollens karaktertrekk, sier skuespiller Iselin Shumba.

Hun forteller at til tross for seks års høyere utdanning innen teater, sliter hun med å få roller på norske scener.

– Og når jeg først kommer meg opp, ligger oppmerksomheten på fargen min. Når jeg spiller nissemor, er det plutselig politikk.

Shumba mener det er på tide at norsk teater kvitter seg med det hun beskriver som en dyptpløyende diskriminering. Det er snakk om en «rasistisk og kulturell forbrytelse».

Iselin Shumba

– Hvordan i alle dager tror folk at det skal bli plass til sånne som meg i virkeligheten når det ikke er plass til oss i fiksjonen?, spør hun.

– Hvem er det som holder dem med flerkulturell bakgrunn utenfor teaterscenen?

– Det er portvokterne. Det er sekretariat, teatersjefer, regissører, dramatikere og programansvarlige.

Shumba er sjokkert over at nordmenn så enkelt fordømmer rasisme i USA uten å klare å se hva som skjer rett foran nesa vår.

– Skal vi bli kvitt rasismen, må vi starte med å se på hva som skjer på vår egen arbeidsplass, sier Shumba.

Du kan bla til neste sideBla med piltastene