- I 2018 solgte staten seg helt ut av SAS. Daværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen gjorde det klart at staten ikke hadde andre interesser i SAS enn å ta ut utbytte om forretningen gikk godt. I dag ligger Isaksen hjemme med covid-19-smitte, mens stortingsflertallet er enige om å etablere en statlig lånegaranti på seks milliarder kroner til flyselskap med norsk driftstillatelse. 3 milliarder går til Norwegian, 1,5 til SAS og 1,5 til Widerøe og øvrige selskaper. I tillegg får Widerøe 40 millioner kroner i måneden for distriktsflyginger. Det viser seg at luftfarten er så vesentlig for norsk infrastruktur at den ikke kan gå dukken.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
En tid for tillit, solidaritet og lavmælte samtaler.
Epidemien gjør oss synlige som fellesskap
Signert
«Så sier jeg ikke at alt vi gjør, er perfekt. Det er logiske brister i nesten alle beslutninger vi tar» sa helsedirektør Bjørn Guldvog til Aftenposten lørdag 14. mars. Journalisten hadde konfrontert ham med de mange kritiske røstene som beskyldte myndighetene for dårlig krisehåndtering: for lite, for sent, for sprikende. En uke senere, mens dette skrives, er det mye som tilsier at norske helsemyndigheter har klart å mobilisere det norske folk til den solidaritetsaksjonen som situasjonen krever. Eller rettere: Folk har vist kollektivt og hver især at de er villige og i stand til å sette egne umiddelbare behov til side for et formål som ikke tjener dem selv på kort sikt.