Du kan bla til neste sideBla med piltastene

I Oslo: Selv der Björk bommer, gjør hun det så spektakulært at det forblir interessant.

Utopisk ekstrem

STORSLÅTT: Björks «Cornucopia»-produksjon må være det mest ambisiøse som noen sinne er presentert i Oslo Spektrum, med 28 musikere på scenen og en scenografi som blant annet inkluderte fire lag med scenetepper, et arkitekttegnet fysisk ekkokammer (!) og en sirkelformet firemannsfløyte. FOTO: SANTIAGO FELIPE

Björk

Cornucopia

Hamrahlið-koret (dir. þorgerður ingólfsdóttir), fløyteensemblet Viibra, Manu Delago (trommer), Bergur Þórisson (keyboards/elektronikk) og Katie Buckley (harpe)

Björk-publikum er ikke helt som andre publikum, akkurat som Björk selv, og takk gud for det. Foran første Norgeskonsert siden Øya i 2012 og første «ordinære konsert» helt siden nittitallet, bidrar det til en ganske merkbart sitrende forventning der vi benker oss ned i Spektrum foran det spektakulære sceneteppet (kun første lag av fire, skal det vise seg) mens fuglekvitring og annen dels elektronisk generert naturlyd surrer og går over anlegget, for å sette stemning foran det som altså ikke er annonsert som en ordinær konsert.