Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Konsert

Utopisk ekstrem

I Oslo: Selv der Björk bommer, gjør hun det så spektakulært at det forblir interessant.

STORSLÅTT: Björks «Cornucopia»-produksjon må være det mest ambisiøse som noen sinne er presentert i Oslo Spektrum, med 28 musikere på scenen og en scenografi som blant annet inkluderte fire lag med scenetepper, et arkitekttegnet fysisk ekkokammer (!) og en sirkelformet firemannsfløyte. FOTO: SANTIAGO FELIPE

Björk

Cornucopia

Hamrahlið-koret (dir. þorgerður ingólfsdóttir), fløyteensemblet Viibra, Manu Delago (trommer), Bergur Þórisson (keyboards/elektronikk) og Katie Buckley (harpe)

Björk-publikum er ikke helt som andre publikum, akkurat som Björk selv, og takk gud for det. Foran første Norgeskonsert siden Øya i 2012 og første «ordinære konsert» helt siden nittitallet, bidrar det til en ganske merkbart sitrende forventning der vi benker oss ned i Spektrum foran det spektakulære sceneteppet (kun første lag av fire, skal det vise seg) mens fuglekvitring og annen dels elektronisk generert naturlyd surrer og går over anlegget, for å sette stemning foran det som altså ikke er annonsert som en ordinær konsert.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?