Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Rører en sliten teateranmelder

KJÆRLIGHET: Jubileumsforestillingen til Verk produksjoner imponerer vår anmelder. FOTO: HAMPUS BERNDTSON Hampus Berndtson

Black Box teater, Oslo

Av: Verk produksjoner.

Med: Anders Mossling, Saila Hyttinen, Fredrik Hannestad, Solveig Laland Mohn, Per Platou.

Scenografi, lyskonsept: Jakob Oredsson.

Tekstdramaturg: Runa Borch Skolseg.

Lystekniker: Felipe Osorio-Guzmán.

Produsent: Pernille Mogensen.

Produsentassistent: Lea Basch.

Skuespilleren Solveig Laland Mohn står helt foran på scenen på Black Box teater og henvender seg direkte til oss. Bak henne er scenen mørklagt, vi ser den ikke, for lyset er på publikum. Hun er kledd i leopardtrikot, og det er ingen tvil om at forestillingen har begynt. Likevel gir lyssettingen en motsatt teaterfølelse, og ved å snu rundt på det er det som om teaterkontrakten blir understreket.

Dette styrkes kanskje også av at Mohns første monolog handler om hennes egen oppdagelse av teatret. Hun spiller avdempet, men tydelig. Hun er morsom og har stålkontroll, men det er ydmykt nok til at det viktigste hun skal formidle, kjærligheten til teatret og til dem som lager det, står fram.

De som lager det, er i denne sammenhengen Verk produksjoner, et scenekunstkompani som fyller 20 år i disse dager og som i største delen av disse årene har vært et kompani å regne med.

Mohn har selv vært med i 13 av disse årene, men det er Fredrik Hannestad, Saila Hyttinen og Anders Mossling som er de opprinnelige og primære drivkreftene.

Forestillingen «The Big Dream» tar utgangspunkt i en brevveksling mellom Hyttinen og Mossling om hverdagsligheter og frustrasjoner. Det nære forholdet dem imellom er tydelig, og med den nærheten kommer også sterk frustrasjon.

Det mellommenneskelige i dette er nydelig formidlet både gjennom det som må være et godt dramaturgisk arbeid hvor brevene er gjort til teatertekst, og gjennom Solveig Laland Mohns evne til å ta og holde rommet og hennes presise tolkning og formidling.

Mohn er i praksis alene på scenen gjennom hele forestillingen. Når lyset kommer på og slås av i salen, ser vi Black Box teaters store scene uten inndekning. Veggene er bare, og viser det som vanligvis skjuler seg bak scenografi og tepper. Teatret føles så bart og så nært i kontrasten mellom det svarte rommet og leopardtrikoten, mellom gulvet og spillet.

Midt på scenen står en sort boks. Det er nesten ironisk med den svarte boksen inni en black box, og inni den svarte boksen henger det tepper fra veggene. Det er som om de viser fram teatret selv. Verk produksjoner er inspirert av en fysisk teatertradisjon der spillet er tydelig og det alltid ligger lag på det de gjør.

Signe Becker, deres vanlige scenograf, har i mange av forestillingene lagt lag på dette igjen med en eksplisitt scenografi der det gjerne er mye papir og glitter.

Når de i denne forestillingen jobber med scenograf og lysdesigner Jakob Oredsson, som tar det visuelle uttrykket i en helt annen retning, er det som om han skaper en betydningsfull kontrast til den mer eksplisitte stilen.

I tillegg må jeg nesten nevne Per Platous mangfoldige lyddesign, som skaper en helt spesiell stemning. Den er tidvis nesten uhyggelig og andre ganger morsom, presis og emosjonell. Det viktigste av alt er imidlertid kjærligheten til teatret, til kommunikasjonen og formidlingen. Når dette kombineres med høy håndverksforståelse, skal det ikke mer til for å røre en sliten teaterkritiker.