Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Forlagene har et etisk og juridisk ansvar for å skille mellom reklame og journalistikk, mener PR-rådgiver:

Reklame på kant med loven

FORLAGSDREVNE: Flere norske forlag produserer «litteraturjournalistikk» i egne bokmagasiner på nett. Aschehoug har Ugla bokmagasin, Cappelen Damm har Boktips, Vigmostad & Bjørke har Bak omslaget», mens Oktober nylig relanserte sin Oktoberjournal. Nå blir de to førstnevnte kritisert for å balansere nær grensa for hva som er brudd på markedsføringsloven.

Flere forlag satser på hjemmesnekret journalistikk om sine egne utgivelser. Uten tydelig merking kan dette være et brudd på markedsføringsloven, advarer advokat.

Samtidig som tradisjonelle medier blir beskyldt for å knipe igjen kulturjournalistikken på både nett og papir, har forlagene de siste årene utviklet sine egne bokmagasiner på nett.