I boka «Det trengs en landsby» skriver jeg om sosial mobilitet, altså i hvilken grad foreldres lommebok avgjør våre liv. Magnus Marsdal har på bakgrunn av boka satt i gang det som kunne blitt en interessant debatt om ulikhet, og om hvordan vi både analyserer og reduserer økonomiske forskjeller.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Hurtigtog på museumsbanen?
DebattNord-norge- banen
Arbeidet med den 729 kilometer lange strekningen mellom Trondheim og Bodø begynte i 1873. I 1929, etter 56 år, var den åpnet helt til Grong – fire kilometer per år. De neste 323 kilometerne ble ferdigstilt i løpet av de fem krigsårene – 64 kilometer i året; som det heter, noe upresist, på folkemunne: «Det var tyskerne som bygde Nordlandsbanen!» De siste 186 kilometerne, fra Dunderland til Bodø ble lagt på 17 år, og banen nådde målet i 1962, etter 89 år. I 1962 satt man så med den 729 km lange strekningen ferdigbygget for damp- og dieseltog – som bruker rundt ti timer på hele turen – den dag i dag.