Arbeidet med den 729 kilometer lange strekningen mellom Trondheim og Bodø begynte i 1873. I 1929, etter 56 år, var den åpnet helt til Grong – fire kilometer per år. De neste 323 kilometerne ble ferdigstilt i løpet av de fem krigsårene – 64 kilometer i året; som det heter, noe upresist, på folkemunne: «Det var tyskerne som bygde Nordlandsbanen!» De siste 186 kilometerne, fra Dunderland til Bodø ble lagt på 17 år, og banen nådde målet i 1962, etter 89 år. I 1962 satt man så med den 729 km lange strekningen ferdigbygget for damp- og dieseltog – som bruker rundt ti timer på hele turen – den dag i dag.
Feil om fransk digitalskatt
Klassekampen skriver 5. september at president Trump «brått åpnet» for Frankrikes nye digitalskatt, og at avtalen de to landene inngikk 26. august er en «seier for Macron». Dette er en pussig vinkling, ettersom Frankrike ble presset til å inngå avtalen etter amerikanske trusler om handelskrig. Det viktigste element i denne avtalen var heller ikke nevnt – at Frankrike har gått med på å betale tilbake deler av skatten de nå henter fra tech-gigantene, dersom det blir enighet i OECD om nye skatteprinsipper som fanger opp digital virksomhet. Hvis den nye «OECD-skatten» som skal forhandles ferdig til neste år gir en lavere skattebyrde for de store tech-selskapene enn Frankrikes ferske omsetningsavgift, skal Frankrike betale de amerikanske selskapene tilbake mellomlegget.