Du kan bla til neste sideBla med piltastene
LP-klassiker

Samlende effekt

PARIS 1986: Ti år tidligere hadde Robert Smith dannet The Cure sammen med Michael Dempsey og Lol Tolhurst. Her er han sammen med bassist og tydeligvis stylist Simon Gallup. FOTO: GYSEMBERGH BENOIT/PARIS MATCH/GETTY IMAGES GYSEMBERGH Benoit

Rockens stammekultur peaket på slutten av 1970-tallet. Slik konkluderer Suede-frontmann Brett Anderson når han i sine memoarer «Coal Black Mornings» (2018) minnes en oppvekst der skolegården var delt inn etter musikksmak og visuell framtoning. «[P]unks spiking up their hair, the headbangers growing theirs, the mods in their Parkas and differently tied ties, and the Rude boys with shorn hair and a carpet of Two Tone badges across their regulation, maroon school jumpers.» Identifikasjonen med band og undersjangre, og den tilhørende rivaliseringen, virker smått absurd i dagens musikkhverdag der det meste er lov å like. Men dengang og utover 80-tallet var dette blodig alvor, akkurat da The Cure var på vei opp og ut av hjembyen Crawley, midt mellom London og Brighton.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?