Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

Engelskspråklig kastesystem?

Norsk som undervisningsspråk lider samme skjebne som lokale språk i tidligere kolonier, skriver Birgit Brock-Utne.

REMEMBER NEHRU: Jawaharlal Nehru var meget opptatt av hvordan engelsk som undervisningsspråk bidro til et klassesamfunn. Her hilses den indiske statslederen velkommen av mange barn som vifter med norske flagg i 1957.FOTO: NTB SCANPIX NTB

FN har erklært 2019 året for opprinnelige eller indigene språk. Blant utdanningsvitere opptatt av undervisningsspråk og språkforskere debatteres nå hva som menes med indigene språk. Menes det kun språk som snakkes av urbefolkning? For Norges vedkommende ville det bety de samiske språk. Blant disse er sør-samisk særlig truet. Eller betyr det minoritetsspråk, som har trange vilkår i land der majoritetsspråket dominerer som undervisningsspråk og som språk i radio, fjernsyn og i aviser? I Norge ville det bety språk som urdu, somali og tigrinya. Barn som snakker disse språkene hjemme får ikke god nok støtte i den norske skolen til å utvikle sine morsmål videre.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen