Tog-lønn sporer av
En rekke norske jernbanetopper hadde tosifret lønnsvekst i fjor:

Vys konsernsjef Geir Petter Isaksen er Norges best betalte jernbanetopp med en samlet godtgjørelse på 6,3 millioner kroner i fjor. Veksten var på hele 12 prosent sammenliknet med året før.
Han er bare én av en rekke direktører i jernbanen som har hatt en tosifret lønnsvekst. Til sammenlikning var gjennomsnittlig lønnsvekst i hele befolkningen 2,8 prosent i 2018.
Tidligere var norsk jernbane en integrert del av offentlig sektor, men stadige oppsplittinger har gitt hele 54 direktører, viser Klassekampens gjennomgang.
Når offentlige selskaper skilles ut, øker også direktørlønningene for å være i tråd med nivået i privat sektor. En gjennomgang av de statlige selskapenes årsrapporter viser at minst 35 av direktørene har over 1,5 millioner kroner i godtgjørelser i året.

For eksempel tjener Bane Nor-sjef Gorm Frimannslund over 3 millioner kroner i året, mens sjefen i forløperen Jernbaneverket tjente 1,2 millioner i 2016.
Skylder på reformen
SV-leder Audun Lysbakken mener regjeringens jernbanereform er årsaken til veksten i antallet direktører og lønningene deres.
«Jernbanereformen gir oss flere selskaper, flere direktører og flere millionlønninger»
— SV-LEDER AUDUN LYSBAKKEN
– Det er lange tradisjoner i norsk jernbane som nå ødelegges. Det passasjerene trenger, er flere tog, som går oftere og raskere. Jernbanereformen gir oss flere selskaper, flere direktører og flere millionlønninger. Vi ser en pulverisering av jernbanesektoren. Jeg blir lei meg av dette, sier Lysbakken.
Tidligere var norsk jernbane organisert gjennom Jernbaneverket og NSB. De har over tid blitt splittet opp for å legge til rette for den konkurranseutsettingen som nå foregår.
Da Jernbaneverket fortsatt eksisterte, var det elleve direktører der og to direktører i NSB, ifølge Dagsavisen.
Selskapene som siden har overtatt disse oppgavene er Bane Nor, Norske tog, Baneservice, Entur, Spordrift, Vy, Go-Ahead og SJ Norge. Disse selskapene har til sammen 38 direktørstillinger, alle med millionlønninger.
Helge Orten, leder for transport- og kommunikasjonskomiteen (Høyre), mener det er verdt prisen.
– Styrene må legge seg på et nivå for lederlønninger som gjør at de klarer å rekruttere folk som kan gjennomføre jernbanereformen. Samtidig er det en generell leveregel å vise moderasjon. Men vi ser at dette gir gode resultat og betydelige innsparinger, sier han.
«Poenget med konkurranse er at selskapene konkurrerer om å skaffe seg flere kunder»
— HELGE ORTEN, TRANSPORT- OG KOMMUNIKASJONSKOMITEEN
Orten mener selskapene og jernbanereformen har levert.
– I de to trafikkpakkene har vi hatt formidable innsparinger, tre milliarder forrige gang og fem milliarder i denne runden. Det gjør at vi får et bedre tilbud til de reisende, samtidig som vi ser betydelig reduserte kostnader for staten. Det frigjør midler til å bygge infrastruktur.
Påstår stor innsparing
– Blir det riktig å si at staten sparer 8 milliarder over ti år? Mesteparten av innsparingen ligger i at man forventer økte billettinntekter og at flere skal kjøre tog. Om du sier at staten sparer 8 milliarder, antar du samtidig at det ikke ville vært flere som kjørte tog i Norge uten konkurransen.
– Det stemmer at jeg sammenlikner med dagens situasjon. Et relevant spørsmål er hva det er med dagens struktur som tilsier at situasjonen ville blitt forbedret. Poenget med konkurranse er at selskapene konkurrerer om å skaffe seg flere kunder.
– Er det ikke andre årsaker enn konkurranse til at man kan forvente at flere kjører tog i framtida, som flyskam?
– Jo, men du må uansett tilrettelegge for å få flere reisende. Det er det fantastiske med konkurranse, man får et helt annet fokus på kunden.
Innenriks@klassekampen.no