Nikolaj Frobenius mener filmen «Mordene i Kongo» unnlater å plassere Moland og French politisk. De sto på ytre høyrefløy, hevder han.
Filmen «Mordene i Kongo» hadde premiere på norske kinoer i forrige uke.
I går ble Maria Kjos Fonns «Kinderwhore» nominert til Brageprisen. For hovedpersonen blir dissosiasjon en overlevelsesstrategi:
Traumer kan gjøre noe med vår forståelse av tid og egen kropp. For noen blir språket et verktøy for å konkretisere en kaotisk verden.
«Have you ever confused a dream with life? […] Or thought your train moving while sitting still?» spør Susanna Kaysen i sin bestselgende memoir «Girl, Interrupted» (1993), som handler om hennes år på en psykiatrisk avdeling for jenter på 1960-tallet. Boka er humoristisk og lakonisk, men den er også skrevet i en fjern, drømmeaktig tone. Kaysen virker underlig ekstern i sitt eget liv, på innsiden av institusjonen og på utsiden av seg selv.