Geografi og kjærlighet
Oslos østlige bydeler er mer sosialt varierte enn man kan få inntrykk av.
Dagsavisens kommentator Hege Ulstein rykket i forrige uke ut mot lektor Simon Malkenes, som mener det er noe alvorlig galt med inntakssystemet i Oslo-skolen fordi det skaper taperskoler. Slik jeg forstår Ulstein, er det feil å snakke om A- og B-skoler fordi det stigmatiserer elever. Det som er hennes hovedærend, er likevel å advare mot forslag om å endre dagens «frie» skolevalg til et system som i større grad baserer opptaket på bosted og geografi, noe hun karakteriserer som «å redistribuere og omfordele ungene». Det er virkelig et originalt forsøk på å snu virkeligheten på hodet når et forslag om å la elevene gå på skole i nærområdet, kalles å «redistribuere og omfordele» elevene, når det er det motsatte som er tilfellet. Ulstein skriver at før vi finner et «genialt inntakssystem som fjerner alle klasseskiller i Oslo, må vi ta utgangspunkt i den virkeligheten som er», det vil si den sammensetningen som følger av det frie skolevalget høyresida har kjempet så innbitt for.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent