Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Nattfunk i Bergen: Med radikalt forskjellig tilnærming til funk-modernisme.

Mestermøte i mainatt

NATTBASS: Headliner Thundercat var som vanlig helt ustoppelig i spillestilen sin, mens oppvarmerne Khruangbin fikk maksimalt ut av å spille minst mulig. FOTO: ODDBJØRN STEFFENSEN/NATTJAZZ

Thundercat + Khruangbin

Nattjazz på USF Verftet i Bergen

30. mai

«Ja godtfolk, e de varme? Da ska bli varmare. Ta godt imot ... Khruangbin.» Det er akkurat satt ny varmerekord for mai måned i vestlandets hovedstad idet klokka har passert ni. Men for en gangs skyld kan festivalgeneral Jon Skjerdal ha ordene sine i behold etter den overentusiastiske introduksjonen. For resten av kvelden, og litt inn i natta, er det bare å la seg slå bakover av en veritabel musikalsk hetebølge fra scenen inne på Verftet. Til tross for det tilsynelatende noe distanserte, kjølige imaget og uttrykket til kveldens første «headliner», bandet Khruangbin. Bandnavnet betyr «flyvemaskin» på thai. Og opprinnelig er den mildt sagt stilbeviste trioen foruten signaturfrisyrene til Mark Speer (gitar) og Laura Lee (bass), kjent for sin åpenbare forkjærlighet for obskur funk med psykedelisk tilsnitt og opphav fra syttitallets Thailand.