MIDLER I FALL: Fra 30,7 mill. til 24,6 mill. på et år.
For mange år siden, en gang i forrige århundre, fikk jeg 5000 kroner i støtte fra Fond For Utøvende Kunstnere (FFUK) til å spille konserter med trioen Slagr. Det var første gang jeg opplevde å få en tildeling fra et fond, det var ikke så mye penger, heller ikke den gang.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
TONE ØSTERDAL: Tiltrer som daglig leder for Norske Konsertarrangører i august, med bred erfaring fra bl.a. Ny Musikk og kulturseksjonen i Akershus fylkeskommune. FOTO: CAMILLA ENGUM PAULSEN
Tone Østerdal
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Peak britpop må ha vært sommeren 1996 da 2,6 millioner fans prøvde å få tak i billetter til Oasis’ to Knebworth-konserter. I 2016-dokumentaren «Oasis: Supersonic» makter likevel gitarist, låtskriver og bandleder Noel Gallagher å tone ned sin rolle i det hele. Han ber oss glemme låtene og bandet, og heller fokusere på det utrolige i at så mange tok del i en slags felles tidsånd. Det overraskende med utsagnet er at det kom fra en vanligvis kjepphøy fyr som i løpet av to korte år hadde gitt verden genistreker som «Supersonic», «Live Forever», «Wonderwall» og «Don’t Look Back in Anger». Utsagnet gir imidlertid mening når man ser på karrieren etter at Oasis ble oppløst i 2009. Fra og med 2011-platedebuten for Noel Gallagher’s High Flying Birds har han latt være å skue tilbake mot Oasis’ heyday, og det lengste steget bort derfra kom med fjorårets tredjealbum «Who Built the Moon?».
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.