I sommer var noe av min mer vågale aktivitet noe så tilsynelatende fredelig som å undervise på en sommerleir med folkemusikk for barn. Mens bussen snirkla seg fram mot fjellheimen der leiren skulle finne sted, tenkte jeg på forrige gang jeg underviste på denne leiren, for rundt 15–16 år siden. Fremdeles kunne jeg kjenne følelsen jeg hadde i kroppen etter første undervisningsdag. Det var en erkjennelse av hva ordet «sliten» faktisk kan bety. Nummen i hele kroppen satt jeg på lærermøtet om kvelden med vissheten om at det var ei uke minus en dag igjen. Trøsten var at alle lærerne viste seg å være like kjørt.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Tapt gruppedynamikk
Kommentar
I dagens Musikkmagasinet avslutter vi vår lille serie med tilbakeblikk på nyere tids norske musikkopptur, om den nye generasjonen av musikere og produsenter som fra midten av 1990-tallet endret landskapet i norsk populærmusikk. Sånn at vi nå i 2017 kan notere 20 års opptur, med Oslo, Trondheim og Bergen som byene der man i størst grad kan snakke om sterke, vedvarende scener som har påvirket både resten av Norge og utlandet.